Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 4 februari 2008, 19:58
Myrax Myrax is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 222
Standaard Re: RA/AA accountantsverklaring

Ik ga ze voorstellen: VAR-WUO + bewijs dat ik aangifte omzetbelasting heb gedaan (elk kwartaal). Dan zijn ze toch voldoende verzekerd van/tegen ketenaansprakelijkheid c.q. BTW-afdracht?!
Ik vind het nogal een overkill voor een net gestarte eenmanszaak om met een kwartaalijkse accountantsverklaring te moeten komen.
__________________
Rixter Algra
Met citaat reageren
  #2  
Oud 6 februari 2008, 21:55
sioux's schermafbeelding
sioux sioux is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 5 augustus 2006
Berichten: 58
Standaard Re: RA/AA accountantsverklaring

Hallo allemaal!

Ik heb veel ervaring met deze verklaring. Tenminste, ik heb 'm ook een paar keer moeten afgeven. In principe moeten bedrijven genoeg hebben aan een VAR verklaring, maar de contractueel verlangt men nog steeds die verklaring van de accountant en ja elk kwartaal.

Dit is iets wat met name voorkomt bij inhuur van personeel bij "tussenpersonen" c.q. recruiters / staffing bureau's. Ik zit zelf in de IT en heb er gewoon veel mee te maken. Voor bijna elke grote organisatie moet je zo'n contract accepteren.

Er zitten helaas wel extra kosten aan zo'n verklaring. Ik heb met mijn accountant kunnen afspreken om alles digitaal aan te leveren. Ik gebruik SnelStart en kan alle gewenste overzichtjes zo uitdraaien. Dat drukt de kosten, anders moet de accountant alles zelf doen.

Wel vertelde mijn account mij recent dat deze verklaring eigenlijk ouderwets is. Bedrijven kunnen tegenwoordig i.p.v. een verklaring ook zelf bellen naar de belastingdienst en daar vragne of de betreffende organisaties alles netjes betaalt en afdraagt. Dan krijgen ze als antwoord een "Ja" of "Nee".

Het is bij mij wel altijd een discussie punt. Ik probeer onder uit te komen, omdat het extra kosten met zich mee brengt en eigenlijk niet echt van toepassing is als je een VAR WUO hebt. Maar goed, afhankelijk van de grote van de organisatie waar je een overeenkomst mee wilt sluiten moet je soms accepteren. Anders kun je een interessante opdracht mislopen. Er is ook niets mis mee, het kost alleen wat geld en tijd.

p.s. Meestal maak ik een deal waardoor de kosten van deze verklaring voor rekening opdrachtgever komen. En dat werkt vaak!

Stel gerust vragen!

Groeten van Sioux
Met citaat reageren
  #3  
Oud 6 februari 2008, 22:37
Myrax Myrax is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 222
Standaard Re: RA/AA accountantsverklaring

Sioux, bedankt voor je antwoorden. Ik probeer ook andere oplossingen te vinden. Bellen naar de belastingdienst is dus feitelijk hetzelfde als wanneer ik een Verklaring betalingsbedrag vraag en dit overleg. Dat laatste wil ik natuurlijk wel doen.
Het gaat hier niet om bemiddeling of tussenpersoon, maar gewoon ik die op freelance basis voor ze werk (af en toe). Ik heb ze een voorstel gedaan (zie eerder bericht) en verder gevraagd of ik mee kan denken om op andere manier (nog) meer zekerheid te bieden.
Op dit moment heeft men mij net zo hard nodig als andersom (harder nog zelfs), dus ik hoop dat we er uit komen. Anders kan ik idd altijd nog voorstellen om de kosten van de accountant door hun te laten voldoen. Wellicht kan het via hun accountant tegen een gereduceerd tarief.
__________________
Rixter Algra
Met citaat reageren
  #4  
Oud 5 maart 2008, 12:41
ivar volder ivar volder is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 maart 2008
Berichten: 11
Standaard Re: RA/AA accountantsverklaring

Leuk die discussie, wij voeren hem zowat dagelijks met potentiele kandidaten. De laatste tijd ondervinden wij helaas steeds meer weerstand tegen het aanleveren van die accountantsverklaring.
Een verklaring van betalingsgedrag van de Belastingdienst is slechts een momentopname en biedt de inlener/intermediair gewoon geen zekerheid of er (het juiste bedrag aan) BTW wordt afgedragen.
Voor het BTW verhaal heb je niets aan een VAR en onze klanten vragen ook van ons de zekerheid dat wij het juiste bedrag aan BTW afdragen, ieder kwartaal weer.
Het risico nemen dat je freelancer niet of niet op tijd of niet voldoende BTW afdraagt, is in de huidige markt gewoon geen optie. Vandaar dat de verklaring van AA of RA een must is. En niet alleen bedrijven als het onze hebben daar baat bij: de freelancer weet ook zeker dat op financieel gebied haar/zijn zaakjes op orde zijn.
Als daar een tariefverhoging tegenover staat van (stel) een euro per uur, dan kan toch niemand daar bezwaar tegen hebben?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 5 maart 2008, 16:05
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: RA/AA accountantsverklaring

Naar mijn idee gaat het niet alleen om de extra kosten, die zijn inderdaad wel weer te verrekenen in de tarieven. Voor mij zou het veel meer een principiele kwestie zijn. Ik doe mijn complete boekhouding, aangiften en afdrachten zelf. Daar heb ik geen accountant voor nodig. In geval van twijfel raadpleeg ik een adviseur maar die ziet echt niet mijn volledige zakelijke huishouding, is ok niet nodig.
Dus, om een verklaring te krijgen zit je aan een accountant vast of je wil of niet, en laat ik dat nou net niet willen (en er het nut niet van inzien want..... waarom moet ik een opdrachtgever wel op zijn blauwe ogen geloven als hij een overeenkomst met mij tekent waarin staat dat hij iedere maand mijn facturen netjes op tijd zal betalen en gelooft hij mij omgekeerd niet als ik verklaar dat ik netjes aan mijn administratieve en fiscale verplichtingen voldoe maar eist hiervoor een verklaring van een accountant?????) No way dus!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 5 maart 2008, 16:16
ivar volder ivar volder is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 maart 2008
Berichten: 11
Standaard Re: RA/AA accountantsverklaring

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marjan Bekijk bericht
Naar mijn idee gaat het niet alleen om de extra kosten, die zijn inderdaad wel weer te verrekenen in de tarieven. Voor mij zou het veel meer een principiele kwestie zijn. Ik doe mijn complete boekhouding, aangiften en afdrachten zelf. Daar heb ik geen accountant voor nodig. In geval van twijfel raadpleeg ik een adviseur maar die ziet echt niet mijn volledige zakelijke huishouding, is ok niet nodig.
Dus, om een verklaring te krijgen zit je aan een accountant vast of je wil of niet, en laat ik dat nou net niet willen (en er het nut niet van inzien want..... waarom moet ik een opdrachtgever wel op zijn blauwe ogen geloven als hij een overeenkomst met mij tekent waarin staat dat hij iedere maand mijn facturen netjes op tijd zal betalen en gelooft hij mij omgekeerd niet als ik verklaar dat ik netjes aan mijn administratieve en fiscale verplichtingen voldoe maar eist hiervoor een verklaring van een accountant?????) No way dus!
1) Als je een overeenkomst tekent, hoef je elkaar niet meer op de blauwe ogen te geloven. Dan kun je elkaar gewoon aanspreken op de inhoud v.h. document.
2) Als wij de zzp'er niet op tijd betalen, dan merk je dat direct, kom je met elkaar in gesprek en wordt het opgelost.
3) Als de zzp'er met de BTW afdracht het schip ingaat, dan merken wij daar niets van, totdat het te laat is. En de Belastingdienst, hoe rommelig het daar ook mag zijn, is onverbiddelijk. De intermediair is (uiteindelijk) het haasje.
4) Last but not least: de functie van AA of RA is natuurlijk niet voor niets ontstaan.

Wordt vervolgd?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 5 maart 2008, 17:35
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: RA/AA accountantsverklaring

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ivar volder Bekijk bericht
1) Als je een overeenkomst tekent, hoef je elkaar niet meer op de blauwe ogen te geloven. Dan kun je elkaar gewoon aanspreken op de inhoud v.h. document.
Wordt vervolgd?
Precies wat ik bedoel, volkomen overbodig om dan eenzijdig aan zo'n overeenkomst nog een accountantsverklaring (of lees: verklaring van goed gedrag inzake de BTW ?) te willen toevoegen!
Enne... voor mij in ieder geval een reden om niet met intermediairs in zee te gaan, de wantrouwendheid....

(No hard feelings hoor, ik zet 'm graag even scherp )
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
accountantsverklaring, inlenersaansprakelijkheid


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:28.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon