..vandaar ook mijn eerdere opmerking..een gruwel zijn dit soort regels zelfs bij ons op kantoor hebben we vaak discussies hierover. Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik ook niet alle mogelijkheden paraat heb.
Kijk wat ik bedoelde met 'een beetje kosten' is dat je niet elke week een pak koffie op de zaak moet zetten. In de bovenstaande discussie maakt het volgende e.e.a. misschien weer wat duidelijker zonder te stellen dat dit de juiste insteek is maar zo pak ik het aan:
allereerst is er de IB (dus kosten) en daarnaast de BTW (helder lijkt me).
Wat de kosten betreft, zolang ze zakelijk en redelijk zijn zijn ze gewoon op te voeren als aftrekpost. Dus misschien 1 pak koffie per jaar? of 2 voor de veelontvangers.
voor de BTW geldt naar mijn mening dat zolang het om een ondernemer gaat de BTW gewoon terug te vorderen is. Let wel! een ondernemer kent natuurlijk hele andere regels dan personeel (hoewel je je kunt afvragen of je niet gediscrimineert wordt enz...). Maar naar mijn idee is op enkele uitzonderingen na die BTW helemaal niet terug te vragen als het om eten en drinken gaat omdat dit op zich zo specifiek wordt aangegeven in de wet. Ik zie een pak koffie als kantinekosten (wel btw terug) en lunch ivm haast tussendoor is gewoon een lunch of 't nou restaurant of aheijn is. Dus geen btw terug.
En zo kunnen we nog dagen doormijmeren...