Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyonesse
Ik weet wèl dat grote bedrijven continu in de gaten houden of hun naam (of de naam van één van hun producten) niet "ijdel" wordt gebruikt. De verhalen die ik ken, betreffen voornamelijk Amerikaanse bedrijven en die zijn niet zo moeilijk met het aanspannen van rechtzaken.
|
Ik ken een situatie (van zeer dichtbij) waarbij een Brits samenwerkingsverband van enkele CEO's (een startende onderneming, maar wel met veel kapitaal) een Nederlands VOF'je lastig viel. Niet met een telefoontje, maar met een directe schriftelijke sommatie via een advocatenkantoor om per direct de bedrijfsactiviteiten te stoppen, met de dreiging van een claim op de achtergrond. M.a.w. het VOF'je had na enkele dagen na registratie bij de KvK al te maken met de noodzaak om een advocaat in te huren. Het is dus niet de starter die in de "drivers seat" zit, het gevaar
komt van buitenaf en je weet niet uit welke hoek. Bedrijfsmatig gezien kan je beter op andere terreinen risico's nemen dan met de keuze van je bedrijfsnaam.
PS Einde van het verhaal: VOF'je moest schikken, door te schriftelijk vast te leggen op welke terreinen (producten, markten en diensten) men wel en niet actief zou zijn.