Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 13 december 2008, 12:46
guardian guardian is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 oktober 2008
Berichten: 21
Post Re: wanbetaling

Pffff. Ik ben dus gelukkig niet de enige met een dergelijk probleem.

Sorry hoor Constance!

Heb ik een mooie opdracht binnen gehaald, mijn eerste echte.
Hele strakke offerte die gelukkig vooraf getekend werd. Maar,
Bloed, zweet en tranen maar nu aan het einde van de opdracht word er niet betaald, althans NOG NIET. Het zijn niet geheel onbekende dus even gebeld, en wat blijkt ligt gewoon ergens op een bureau

Hoe kan je hier nu het best mee omgaan?
__________________
http://www.docu-check.nl
  #2  
Oud 13 december 2008, 18:29
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: wanbetaling

Tja, dat verschilt per situatie. In jouw geval kwam je erachter dat je factuur nog op iemands bureau lag. Heb je gevraagd naar de reden daarvoor? En/of wat er moet/gaat gebeuren om in die situatie de door jou gewenste verandering te brengen en op welke termijn?

Mijn tactiek is in ieder geval, om iets ná het verstrijken van de betaaltermijn (een dag of 3, ik hanteer een betaaltermijn van 10 werkdagen) gelijk even te bellen en (heel vriendelijk!) te informeren naar de reden waarom nog niet betaald is.
Over het algemeen is de respons "oh, helemaal vergeten, ik ga het gelijk doen". Mocht dat om wat voor een reden dan ook niet lukken (..), dan bel ik wéér en informeer (wederom op uiterst vriendelijke, edoch besliste wijze) wanneer ik het geld op mijn rekening mag verwachten.
Ik zeg tijdens beide telefoongesprekken overigens niet heel veel, maar laat het initiatief zoveel mogelijk bij de crediteur liggen.

Als ook die afspraak niet lukt, doe ik een officieel schrijven de deur uit (per post), waarop ik de telefoongesprekken (met bijbehorende datum en hetgeen is besproken) vermeld. In dat schrijven kondig ik - naast een allerlaatste betaaltermijn die héél kort is - met naam en toenaam het in te schakelen incassobureau aan. Bij het het missen van de laatste deadline stuur ik direct de vordering door.

De laatste stap heb ik één keer moeten nemen, de stap daarvoor 2x. Over het algemeen hoef ik niet eens mijn tweede telefoontje te plegen

Succes en wijsheid gewenst,
Renée
  #3  
Oud 13 december 2008, 18:59
guardian guardian is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 oktober 2008
Berichten: 21
Standaard Re: wanbetaling

lyonesse.

Natuurlijk is elke situatie anders. Ik heb op het forum flink wat informatie door gelezen vandaag. Eerlijk gezegd komt het uiteindelijk toch op het zelfde punt uit. Er moet betaald worden.

Ik mijn geval ga ik maandag of dinsdag weer even bellen. Daarop volgende komt de herinnering en als het echt niet anders kan ............

Gelukkig, (of mogelijk toch niet), in mijn situatie ben ik er niet afhankelijk van maar ik heb er voor gewerkt, dus er moet betaald worden
__________________
http://www.docu-check.nl
  #4  
Oud 13 december 2008, 19:03
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: wanbetaling

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guardian Bekijk bericht
... maar ik heb er voor gewerkt, dus er moet betaald worden
Da's een waarheid als een koe!
Of je het geld wel of niet nodig hebt om van te leven, is niet van belang: zaken zijn zaken. En mocht jij alsnog besluiten om het er om wat voor een reden dan ook bij te laten zitten (klein bedrijf, financiële moeilijkheden, goeie bekenden die het zwaar hebben, whatever), dan is het nog altijd JOUW besluit, niet van enig ander.

Groetjes, Renée
Discussie gesloten

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Tussenpersoon stopt: factuur incasseren bij eindklant? Big Al Omgaan met opdrachtgevers 3 3 juni 2008 18:16
Wanbetaling Extra Kosten add Omgaan met opdrachtgevers 5 22 april 2007 20:14


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:11.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon