Als ik opnieuw zou starten, dan zou ik kiezen voor een expert-strategie. Een bepaald terrein afbakenen, een expertise-niche binnen mijn zakelijke nichemarkt, en op dat beperkte terrein de allerbeste in de hele randstad worden
Erover publiceren, een website, workshops/trainingen geven, lezingen,... je naam moet automatisch verbonden zijn aan het thema.
Het valt mij op als ik freelancers zoek (bijvoorbeeld: tekstschrijvers) dat de meesten een nogal algemeen verhaal op hun site hebben staan over de aard van de dienstverlening. Je kunt de verhalen van duizenden freelancers onderling verwisselen en niemand zou het merken. Zo'n site overtuigt mij niet. Laat liever iets van jezelf zien. Waar je écht goed in bent. Publicaties rond jouw thema waar (potentiële) opdrachtgevers iets aan hebben.
Deze strategie helpt je enorm bij het
netwerken, namelijk om genetwerkt te worden. Ik ken wel wat mensen die opdrachten zoeken en die ik heel aardig vind, maar die ik toch niet naar voren schuif als ik ergens een project(leider) tegenkom op zoek naar bemensing. Je moet namelijk een reden hebben om iemand ergens voor naar voren te schuiven. Er moet een bepaalde match zijn en je moet ervan overtuigd zijn dat de persoon dé kwaliteiten heeft voor die klus. Daarvoor moet de persoon in kwestie een bepaald sterk profiel hebben.
Ik geef toe, het is niet altijd makkelijk. Neem fotografen. Er zijn er duizenden. Ik zou ook niet 1-2-3 weten hoe een fotograaf deze strategie in de praktijk moet brengen. Maar bij kenniswerk (schrijvers, journalisten, consultants, ict'ers, projectleiders etc.) werkt het, daar ben ik van overtuigd.