Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 7 maart 2006, 12:01
dickh dickh is offline
Juniorlid

Standaard Re: Wel of niet een AOV?

Die bijstand is geregeld in de wet BBz (Besluit Bijstand Zelfstandigen). Uitkering is afhankelijk van allerlei factoren en per gemeente verschillend. Je moet grosso modo denken aan 6000 a 7000 per jaar voor alleenstaande zelfstandigen tot ongeveer het dubbele voor gezinskostwinners. Details dus bij je gemeente opvragen. Zie (ook) de KvK site voor meer info .
Wat betreft AOV: op de site van Ohra vind je een listig rekenwonder waarin je allerlei parameters kunt wijzigen en vervolgens direct je premie herberekent. Ten opzichte van bijvoorbeeld Achmea levert Ohra trouwens veel flexibeler voorwaarden tegen relatief sympatiekere premies, voor zowel starters-, basis-, als normale AOV. Zie websites.
De opmerking van sommigen dat het al dan niet afsluiten van een AOV een "gecalculeerd risico" zou zijn is natuurlijk onzin, tenzij je kunt rondkomen van een bijstandsuitkering: je kunt vanmiddag van de trap vallen of een enge beroerte krijgen, daar valt niets aan te becalculeren. En dat weten de verzekeraars ook .

Laatst gewijzigd door dickh; 7 maart 2006 om 12:13
Met citaat reageren
Oud 7 maart 2006, 13:41
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan

Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Lightbulb Re: Wel of niet een AOV?

Van de trap vallen of een enge beroerte krijgen : de kans daarop is bijzonder klein en dat bedoel ik met gecalculeerd risico. De kans dat mijn fiets gestolen wordt is vele malen groter, de premie & de schadepost gelukkig kleiner. Ik ga zeker even kijken op de sites die je tipte!
Met citaat reageren
Oud 11 maart 2006, 11:10
JP (één)'s schermafbeelding
JP (één) JP (één) is offline
Lid

Ik heb mede vanwege alle rompslomp gekozen om bij mijn eigen werk-BV als werknemer in dienst te treden. Hierdoor val ik automatisch onder de WW en WAO bepalingen, hoef ik voor de verzekeringen niet uitvoerig gekeurd te worden en wordt niet ieder zichtbaar risico van de verzekering uitgesloten.
Voorwaarde lijkt wel te zijn dat je met minimaal vier mensen bent ... je hoeft dan formeel geen DGA te zijn, en er is een gezagsverhouding (de rest kan mij ontslaan).

Het lijkt mij niet aan te raden om onverzekerd rond te lopen. Als er al iets rampzaligs gebeurd, staat je leven toch al op z'n kop en kan je een totale financiële misère al helemaal niet gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 11 maart 2006, 18:36
scribent's schermafbeelding
scribent scribent is offline
Seniorlid

Ik heb dat rekenprogrammaatje op de site van Ohra eens uitgeprobeerd. Erg interessant om te bekijken hoe de premie verandert met de hoogte van de parameters.

http://www.ohra.nl/nl/zakelijk/verze...ie/index.jsp#1

Wat me opviel is dat de wachttijd tot uitkeringsdatum erg zwaar meeweegt bij de hoogte van de maandelijkse premie. Kies je voor 14 dagen, dan betaal je 25 tot 30 procent meer premie dan als je kiest voor 180 dagen! Terwijl dat verschil van 166 dagen natuurlijk maar een schijntje is bij het bedrag dat ze je moeten uitbetalen als je blijvend arbeidsongeschikt blijft. Kies je voor een nog langere wachttijd van 365 dagen of 730 dagen, dan levert dit relatief minder premievoordeel op.

De enige verklaring die ik kan bedenken hiervoor, is dat het de verzekeringsmaatschappij veel waard is om niet te veel bezig te hoeven zijn met tijdelijk ongemak als polsbreuken en verzwikte enkels?

Ik zou in ieder geval kiezen voor die 180 dagen wachttijd. Zo'n periode is te overbruggen en het scheelt veel premie.
Met citaat reageren
Oud 11 maart 2006, 20:37
scribent's schermafbeelding
scribent scribent is offline
Seniorlid

Ik blijf maar bezig met die AOV-rekenmodules op de sites van Ohra en Centraal Beheer Achmea.. straks ga ik nog een verzekering nemen..

Ohra en Centraal Beheer Achmea maken onderscheid tussen een AOV Starter en een AOV Basis. Het idee is dat je met zo'n fijne goedkope AOV Starter begint en dan na een paar jaar overschakelt naar een AOV Basis.

Een kenmerk van zo'n AOV Starter is dat je gedurende maximaal vijf jaar een uitkering krijgt. Je bent dus maar een beperkte tijd verzekerd. De looptijd van een normale AOV Basis is veel langer, voor starters al snel 25 jaar. Dan verwacht ik dus een enorm verschil in premie, maar dat blijkt wel mee te vallen! Een AOV Starter is enkele tientjes per maand goedkoper, dat is alles. Hierbij moet wel gezegd worden dat de premie van een AOV Basis elk jaar met 5 a 10 procent stijgt. Ik baseer dit op enkele rekenvoorbeelden op de site van Ohra, waarbij ik uitga van een verzekerd bedrag van ongeveer 25000 Euro en een verzekerde van 30 oud.

Dus waarom zou je zo'n AOV Starter nemen? Wat heb je eraan om maximaal vijf jaar verzekerd te zijn? Dan kun je toch beter voor een paar tientjes meer een langlopende verzekering nemen?

Laatst gewijzigd door scribent; 11 maart 2006 om 20:44
Met citaat reageren
Oud 11 maart 2006, 21:51
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP (één)
Ik heb mede vanwege alle rompslomp gekozen om bij mijn eigen werk-BV als werknemer in dienst te treden.
Is dit het uniforce verhaal of is het een zelf bedachte constructie?
Hoe heb je dit geregeld?
Hoe heb je een BV opgericht?
Wat waren de kosten en ben je bij zo'n constructie ook in het eerste jaar verzekerd?
Met citaat reageren
Oud 12 maart 2006, 16:42
paul paul is offline
Juniorlid

Smile Re: Wel of niet een AOV?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix
Is dit het uniforce verhaal of is het een zelf bedachte constructie?
Hoe heb je dit geregeld?
Hoe heb je een BV opgericht?
Wat waren de kosten en ben je bij zo'n constructie ook in het eerste jaar verzekerd?
Ik weet niet wat je bedoelt met het uniforce-verhaal, maar we hebben deze constructie zelf bedacht ( ik ben een partner van JP). We hebben een adviesburo ingeschakeld om een BV (werkmaatschappij) en voor ieder een holding op te richten. We hadden wat specifieke wensen om dat buro in te schakelen, maar achteraf hadden we het net zo goed zelf kunnen doen. We zijn met z'n vieren aandeelhouder in de werkmaatschappij en hebben ieder dus een eigen holding BV. De aandeelhouders hebben een directeur benoemd (een van de vier partners) die alle partners vervolgens weer in dienst heeft genomen. Vervolgens hebben we een basis-salaris afgesproken en doordat er een gezagsverhouding is zijn we verplicht verzekerd vanaf dag één. een BV op richten koste tussen de 1000 en 1500 euro (afhankelijk van specifieke wensen)
Met citaat reageren
Oud 12 maart 2006, 21:30
JP (één)'s schermafbeelding
JP (één) JP (één) is offline
Lid

Als vervolg op de reactie van Paul, ik had geen idee wat een Uniforce-verhaal is. Maar goed, ff google-en en gevonden. Maar dat was het dus niet, wij hebben een eigen constructie opgezet. Niet geheel nieuw zelfbedacht, want het heeft wat weg van de ideeën van arbeiderszelfbestuur.

Ons streven is om dit te borgen, ook als we in de toekomst verder uitbreiden. We zijn nu met ons vieren, maar we hopen ooit met iets van 11 personen te zijn. En alle 11 kunnen als aandeelhouder / werknemer meedraaien.
Met citaat reageren
Oud 12 maart 2006, 23:32
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan

Sorry, maar dit is geen freelancen en geen ondernemen meer.
Toch het uniforce verhaal, zie www.uniforce.nl. Heel slim bedacht, maar erg defensief (common enemy = vijand = fiscus/overheid).

Freelancers staan toch gewoon voor hun eigen zaak? Doen waar ze goed in zijn, vervullen daarmee in een behoefte, zijn desondanks klein maar fijn en verder wars van rare regels?

Arbeiderszelfbestuur? Linkt als: Havana aan de Waal?
Jullie moeten iets meer uitleg geven.
Vooral belangrijk: proberen jullie risico's af te schermen? En welke invloed heeft dat op jullie vrijheid?
Ik lees dat jullie ontslagen kunnen worden. Licht eens toe i.h.k.v. freelancen?
Met citaat reageren
Oud 13 maart 2006, 10:21
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix
Sorry, maar dit is geen freelancen en geen ondernemen meer.
Waarom Erix? Het is juist voor 'kleine zelfstandigen' vrij normaal om in dienst te gaan bij hun eigen bv (d.w.z. de bv waarvan ze via een holding een gelijk deel van de aandelen bezitten).

In het eenmansgeval ga je in dienst als directeur, als je met meerderen samenwerkt dan is de functie/rol/taakverdeling bespreekbaar.

Ik zou zeggen: het is geen freelancen/ondernemen meer als aandelenbezit en uitvoering gescheiden zijn. Dan speel je het spel namelijk met investeerders, beroepsdirecteuren en overige werknemers.

Favorieten/bladwijzers

Labels
aov, arbeidsongeschiktheidsverzekering

Regels voor berichten