Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 16 maart 2009, 17:19
Remy's schermafbeelding
Remy Remy is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 29 augustus 2007
Berichten: 333
Standaard Re: Facturen laten sturen, ipv zelf sturen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rub3n Bekijk bericht
Wat betreft dat wandelingetje: Dan verstuur ik wel een paar extra kaarten naar mijn oma!
Doe mij dan ook een oma die geld op m'n rekening stort als ik haar een kaartje stuur

Vooralsnog vind ik het prettiger om het factuurwerk in eigen hand te houden, komt ook wat persoonlijker over dan dat daar een bedrijf tussen zit. Maar ik heb zelf ook (nog) geen ervaring gehad met bedrijven die niet betalen en waar ik een incassobureau op af moet sturen...
__________________
Remy Jacobs Freelance Webdesign
www.remyjacobs.nl
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 maart 2009, 17:23
Rub3n's schermafbeelding
Rub3n Rub3n is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 januari 2009
Berichten: 199
Standaard Re: Facturen laten sturen, ipv zelf sturen

Tja, ik zou het ook liever zelf doen, denk ik. Maar ik kan me voorstellen dat het aantrekkelijk is om je betaling direct binnen te krijgen haha.
__________________
Webdesign, webhosting & grafische vormgeving onder één dak!

Webstylerz staat graag voor u klaar.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 16 maart 2009, 19:32
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Facturen laten sturen, ipv zelf sturen

kijk, ik heb een goed betaalde baan en ik doe het freelancen er op dit moment gewoon er boven op. Gewoon omdat ik het leuk vind om te doen. Maar dit is gewoon niet leuk.

Ik ben maar een mini onderneming.. en om nou 7 weken te moeten wachten op een paar honderd euro waar ik voor heb zitten zwoegen..ontneemt dat mijn plezier behoorlijk.

Hoe het factuurtje er uit ziet zal me eerlijk gezegd een beetje jeuken. Als ik de lay out of mijn logo er op kan zetten zijn we al een heel eind. Ik vraag gewoon of de mensen netjes willen betalen voor de dienst die ik hun geleverd heb. zo heel moeilijk is het niet, al is de praktijk anders.

Bovendien, lopen jullie nog naar de brievenbus met facturen? uhm.. het is 2009 heh

haha, ik verstuur nu alles per PDF zo in de email.

anyweg, als een bedrijf dit voor mij over neemt voor een paar euro ben ik blij. Als de klant gewoon netjes de rekening betaald is er niets aan de hand. En anders krijgen ze te maken met de gebruikelijke molen, alleen hoef ik me daar niet mee bezig te houden. Met mijn mini freelance werkzaamheden in de avonduurtjes hou ik me liever bezig met de leuke kanten
Met citaat reageren
  #4  
Oud 16 maart 2009, 19:59
Rub3n's schermafbeelding
Rub3n Rub3n is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 januari 2009
Berichten: 199
Standaard Re: Facturen laten sturen, ipv zelf sturen

Tja, ik heb ook wat traag betalende klanten, maar dit ligt ook een beetje aan mijzelf denk ik.

Op mijn facturen staat meestal een betalingstermijn van 14 dagen. En eigenlijk moet ik ze dan naar 21 dagen gewoon een herinnering sturen, en naar 28 dagen gewoon even een belletje doen. Maar ik ben wat dat betreft een beetje makkelijk (of is het angst?).

Ik denk als ik bij mijn vaste klanten gewoon laat merken dat ik dat geld ook echt binnen die 14 dagen verwacht en dat ik laat merken dat ik na die 14 dagen aan de bel zal trekken dat ze een stuk sneller zullen betalen.

Maar ja, misschien zit jij er wel gewoon bovenop!

Kort samengevat wil ik gewoon zeggen: Als je zorgt dat jij er bovenop zit en laat merken dat je op tijd betaald wilt worden dat je (vaste) klanten daar vanzelf hun betaal verkeer op aan passen.
__________________
Webdesign, webhosting & grafische vormgeving onder één dak!

Webstylerz staat graag voor u klaar.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 16 maart 2009, 20:30
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Facturen laten sturen, ipv zelf sturen

Ik hou ook een factuur termijn aan van 14 dagen. Ik ben niet echt moeilijk maar vanaf week 3 begin ik toch wel met hintjes. Als dat niet helpt stuur ik wat serieuzere mailtjes..en als dat niet helpt wat dan.. ? moet ik dan zo op mijn knieen voor een paar honderd euro? Eigenlijk onbegrijpelijk hoe mensen je soms behandelen. Als je een TV koop in de winkel is het heel gebruikelijk dat je meteen betaal, net als je een brood koop. Maargoed, dat is een ander verhaal natuurlijk
Met citaat reageren
  #6  
Oud 16 maart 2009, 20:33
Rub3n's schermafbeelding
Rub3n Rub3n is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 januari 2009
Berichten: 199
Standaard Re: Facturen laten sturen, ipv zelf sturen

Gewoon verstand op nul. Netjes je herinneringen/aanmaningen sturen (kwestie van printen, en opsturen) en als ze nog niet betalen, bel je gewoon incasso bureau dat je een "opdracht" voor ze hebt. Werkt prima.

Ik heb het al eens gedaan. Uiteindelijk wel 4 maand moeten wachten. Maar wel netjes de rente enzo er bovenop gekregen. (En voor de incasso betaal je zelf uiteraard niks, maar dat doet je klant, wat dan waarschijnlijk geen klant meer is)
__________________
Webdesign, webhosting & grafische vormgeving onder één dak!

Webstylerz staat graag voor u klaar.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 17 maart 2009, 13:16
sioux's schermafbeelding
sioux sioux is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 5 augustus 2006
Berichten: 58
Standaard Re: Facturen laten sturen, ipv zelf sturen

Mijn inziens moet je altijd zelf de controle houden over de facturatie. Maar goed, er zijn altijd uitzonderingen. Ik denk dat het alleen interessant is als facturatie enorm veel tijd inneemt. Bijvoorbeeld bij steeds terugkerende facturen, abonnement structuren met grote aantallen. Ik stuur 1 tot 2 facturen per maand en ze op de post doen is een heerlijk gevoel inderdaad!
Met citaat reageren
  #8  
Oud 28 maart 2009, 19:34
nancy_kelpie's schermafbeelding
nancy_kelpie nancy_kelpie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 januari 2009
Berichten: 190
Stuur een bericht via MSN naar nancy_kelpie
Standaard Re: Facturen laten sturen, ipv zelf sturen

Wat bij mij erg goed hielp was om een mailtje te sturen met daarin het gedeelte over betalen uit de algemene voorwaarden te kopiëren. Daar staan dan dingen in over rente en dat ze deurwaarder moeten betalen mocht ik die sturen. Ik zeg er dan ook een datum bij wanneer ik gebruik ga maken van die algemene voorwaarden.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 16 maart 2009, 21:48
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: Facturen laten sturen, ipv zelf sturen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roy Korpel Bekijk bericht
Bovendien, lopen jullie nog naar de brievenbus met facturen? uhm.. het is 2009 heh

haha, ik verstuur nu alles per PDF zo in de email.
Juist, Roy, nu leg je mogelijk de vinger al direct op een zere plek! Tot enkele maanden geleden verzond ik al mijn facturen per e-mail. Met het uitbreken van de kredietcrisis bleken ook steeds vaker mailtjes kwijt te raken of zouden bijlagen ontbreken

Dit fenomeen heb ik niet alleen zelf vastgesteld, ook in ondernemerskringen werd dit gesignaleerd. Het advies was dan ook om maar weer papieren facturen te sturen, die lijken minder snel kwijt te raken . De betalingen op zich gaan er niet veel sneller door, maar ik hoef vrijwel geen kopie-facturen meer te versturen, want ze komen allemaal aan. Ondanks dat het e-mailverkeer de analoge versie van TNT aardig heeft verdrongen, lijkt het verzenden per e-mail vreemd genoeg toch een meer vrijblijvend karakter te behouden. Zeg eerlijk: de impact van een klik op 'delete' staat toch niet in verhouding tot het verscheuren van een brief?
__________________
Met citaat reageren
  #10  
Oud 17 maart 2009, 09:33
nick nick is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 mei 2008
Berichten: 28
Standaard Re: Facturen laten sturen, ipv zelf sturen

Wij factureren al jaren uitsluitend digitaal. Daarbij wordt bij elke uitgaande factuur een machtigingsformulier toegevoegd, voor klanten die liever in het vervolg automatisch willen betalen. Bij herinneringen voegen we ook altijd de originele factuur toe, zodat een smoesje als "ik kan de factuur niet meer vinden" weinig zin heeft.

Er zijn altijd klanten die we na 2 digitale herinneringen een aanmaning per post moeten sturen. Als hierop ook geen reactie komt, dan geven we de vordering uit handen aan een deurwaarder.

Ik zou dit hele process liever niet door een extern bedrijf laten doen. Je verliest zo het contact met je klanten, er zijn nou eenmaal klanten die altijd op tijd betalen en die wil ik niet meteen doorsturen naar een deurwaarder als er eens een factuur wat later voldaan wordt. Daarbij moet ik wel vermelden dat wij veel particulieren en kleine ondernemers in ons klantenbestand hebben, waardoor het wellicht niet vergelijkbaar is met anderen op dit forum.

Groet, Nick
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Elkaar facturen sturen om aan meer opdrachtgevers te komen? Bassfly123 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 2 9 augustus 2008 12:13


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:54.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon