Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 18 maart 2009, 23:46
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Voorbeeld en vragen

Beste "Verhoven",

't Gaat niet helemaal goed met je overzichtje en dat is het gevolg van je nog onvoldoende inzicht in het geheel.

Het principe "afschrijvingen" pas je niet goed toe. Heel simpel gesteld zet je op "inventaris" je computerapparatuur, mits de aanschaf hiervan meer kostte dan € 450,- excl. BTW. Lag het aanschafbedrag lager, dan boek je de aanschaf op een kostenrekening, wat inhoudt dat je het spul dus in één keer/jaar afschrijft.
Afijn, uitgaande van het gegeven dat het om apparatuur gaat van meer dan het genoemde bedrag, boek je de totale waarde op "inventaris".
Hoe je vervolgens afschrijft, kun je o.a. hier lezen: http://www.lancelots.nl/bedrijfsvoer...en-afschrijven

Wat je naar privé boekt, boek je op de rekening "privé-opnames" of hoe je 'm ook wilt noemen. Deze rekening is onderdeel van je Eigen Vermogen.
Jij bent geen personeel van je eigen zaak, je bent de eigenaar. Personeelskosten gaan dus pas spelen als en zodra je personeel in dienst hebt.

Omzet minus kosten = bruto winst.

Misschien is het handig om de eerste keer toch de ondersteuning van een adviseur in te roepen.
Ten eerste heb je dan niet de tijdsdruk van de deadline van 1 april (heb je overigens ook niet als je uitstel aanvraagt ), ten tweede heb je volgend jaar dan een mooi voorbeeld met cijfers die je makkelijk kunt relateren aan werkelijke gebeurtenissen. Het is immers je eigen bedrijf.
Je hebt dan ook nog eens een jaar de tijd waarin je een (ver)korte boekhoudcursus (puur gericht op ondernemers) kunt volgen. Die zijn er gratis en online, getuige deze Google-zoekresultaten.

Je hebt helemaal gelijk: het is belangrijk dat een ondernemer inzicht heeft in de boekhouding van zijn of haar eigen bedrijf. Zelf de jaarstukken kunnen opmaken is echter geen vereiste. Dat je ze kunt lezen daarentegen weer wèl. Vind ik (maar de ondernemers die dat niet kunnen zijn ontelbaar ...).

Groeten, Renée
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Deeltijdstudente journalistiek (30 jr) wil zich profileren als freelancer, mijn vragen! Kaat Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 2 22 april 2009 01:18
Vragen m.b.t. eindejaarsverwerking 2008 Sebastiaan... Administratie 4 12 januari 2009 20:46
Freelancer: Inschrijven belastingdienst vragen kdr Al die andere praktische dingen 3 20 november 2008 21:48
Aanvullende tips en vragen voor het startersbezoek van de Belastingdienst? Sebastiaan... Belasting 0 15 oktober 2008 00:36
KvK inschrijfformulier - een paar vragen B.Aalbers Al die andere praktische dingen 2 18 maart 2008 19:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:08.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon