Hallo Casper,
Hier wat actuele ervaringen....
Ik heb afgelopen vrijdag mijn hypotheek rond gemaakt, ondanks een krap jaar ondernemerschap.
Ik moet zeggen dat het wel wat moeite heeft gekost; Enkele aanbieders hadden geeneens behoefte met ons in gesprek te gaan, en er waren er een paar, die niet meer dan 75% van de executiewaarde wilden financieren (wat wellicht een optie is, als je voldoend overwaarde hebt opgebouwd op je huidige woning, of voldoende eigen vermogen kan inbrengen)
Daarnaast waren er in mijn zoektocht (en die is echt niet heel uitgebreid geweest) 2 banken die een aanbod konden doen op basis van de juiste motivatie (ondernemer in een beroep wat je al langer uitvoert) en een onderbouwde prognose voor komend jaar.
Het is dus wat lastiger dan met een vaste baan (maar dat is altijd al zo geweest), er zijn een hoop verstrekkers die momenteel liever nog even de kat uit de boom kijken, maar het is zeker niet onmogelijk om als (startende) ondernemer een financiering te krijgen.
(Tip!: Als je een huis hebt gevonden, houdt dan rekening met de termijn voor de ontbindende voorwaarden en dat het rondkrijgen van een hypotheek meer moeite kost dan normaal... 4 weken was voor mij in ieder geval te kort.)