Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 15 november 2009, 01:12
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan

Standaard Re: Zakelijk rekening. Hoe, welke?

Nog even een kleine 'tip': als je nu of in de toekomst gebruik wilt kunnen maken van iDEAL, is het handig dat nu al in je keuze mee te nemen.
Niet iedere bank levert die mogelijkheid (al) en de kosten ervoor kunnen enorm verschillen.

Groeten, Renée
Met citaat reageren
Oud 4 december 2009, 08:20
GerB GerB is offline
Veteraan

Om hierbij aan te sluiten: wat is het voordeel van een zakelijke rekening boven een betaalrekening? Ik ben nog in de opstartfase (en daarbij heel erg aan het begin van die fase) en heb nu nog geen aparte rekening geopend voor de freelance inkomsten. Dat wil ik wel gaan doen, maar ik heb er nog niet echt een beeld van. Is het als bedrijf zijnde een verplichting om een zakelijke rekening te hebben, en wat zijn nu eigenlijk de verschillen?

(PS: ik weet niet wat hier de etiquette is - aansluiten bij bestaande topics of nieuwe topics starten. Vergeef me aub als ik de verkeerde keuze heb gemaakt)
Met citaat reageren
Oud 4 december 2009, 09:02
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen

Citaat:
(PS: ik weet niet wat hier de etiquette is - aansluiten bij bestaande topics of nieuwe topics starten. Vergeef me aub als ik de verkeerde keuze heb gemaakt)
Normaliter even een nieuw topic aanmaken, maar deze vraag sluit goed aan bij de 1e vraag EN de 1e vraag heeft de " opgelost " status, dus dan is het ook minder erg.
Met citaat reageren
Oud 5 december 2009, 04:16
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan

Dag Ger,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GerB Bekijk bericht
Is het als bedrijf zijnde een verplichting om een zakelijke rekening te hebben, en wat zijn nu eigenlijk de verschillen?
Nee, het is (voor een EZ) niet verplicht, maar - zoals pasz ook al aangeeft - wel een stuk overzichtelijker.

De verschillen zijn tegenwoordig erg klein, je moet immers ook voor een privé-rekening allerlei kosten betalen ("Vroegâh was dit beitâh"). Het verschil is dus eigenlijk alleen dat je er, in ruil voor de genoemde duidelijkheid, kosten bij krijgt voor deze extra rekening. Die zijn overigens gewoon op te voeren als bedrijfskosten, i.t.t. de kosten voor een privé-rekening.

Er is vaak wél een verschil tussen een privé- en zakelijke spaarrekening: op een zakelijke wordt nóg minder rente gegeven.

Groeten, Renée
Met citaat reageren
Oud 5 december 2009, 09:57
danielm danielm is offline
Juniorlid

Dag Ger,

een zakelijke rekening komt professioneler over omdat deze op naam van het bedrijf staat. Indien de bedrijfsnaam en de naam van de eigenaar ongeveer gelijk zijn zal dat aspect dan weer minder spelen.

Groet,

Daniel
Met citaat reageren
Oud 10 december 2009, 08:17
GerB GerB is offline
Veteraan

Okido, bedankt!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
banken, financieen, zakelijke bankrekening, startende freelancer

Regels voor berichten