Hey Matthe,
Je vroeg om wat te roepen en dat doe ik altijd graag
als ik toch wat aan het hobbyen ben op t internet
. Er is op zich niks veranderd in de VAR zin als je aandelen krijgt.
De gezagsverhouding bestaat of niet, daartoe zou ik het contract moeten zien om te kijken in hoeverre jullie overeenkomst je vrijpleit van die vreselijke gezagsverhouding, maar goed even doordenken...
Je geeft aan dat je 2,5% krijgt. Dit is eigenlijk vergelijkbaar met de investering in gewone beursaandelen. En dat betekent dat je in de prive aangifte de economische waarde van de aandelen moet opnemen. Dus als het bedrijf 1 miljoen waard is is jouw bezit gewaardeerd op 25.000 euro waarover je vermogensbelasting betaald (dat noemen ze box 3 belasting).
Er komt pas verandering in die zin als je meer dan 5% van de aandelen krijgt want dan wordt je "grootaandeelhouder" en dan gaan er speciale regels gelden.
Op zich presenteer jij jezelf als "eenmanszaak" en zit je nu een jaar op 1 opdracht. Je moet je in die zin afvragen wat de inspecteur zou zeggen
als je deze vraag bij hem neerlegt. Ik kan me namelijk voorstellen dat hij jou als "werknemer" van de BV ziet en niet als freelancer die zijn diensten aanbied.
Er zijn specifieke regels voor situaties zoals waar jij je in bevindt, ondermeer m.b.t. de lengte van de opdracht maar als ik eerlijk ben denk ik dat jij je op redelijk glad ijs aan het bevinden bent. Laten we zeggen "je bent het ijs opgegaan en begeeft je richting een wak"
. Fiscaal juridisch gezien dan want ondernemend gezien klinkt 't allemaal gezond.
Misschien is het een oplossing dat je een belang van 5% neemt in de onderneming door je in te kopen vanuit je eigen management BV en kijkt of je op die manier bij de eigen BV in loondienst gaat als DGA. Hierdoor heb je mogelijk geen premieplicht en is je vraag beantwoord
veel plezier met ondernemen, klinkt goed in een tijd waarin veel freelancers het zwaar hebben