Hoi Niels,
Grappig, ik heb me een tijdje geleden precies hetzelfde afgevraagd. Ik was ook in de verleiding om een 30" te kopen, maar toen ik bij de Office Centre vlak voor zo'n ding stond werd ik bijna duizelig.
Ik ben uitgekomen bij tweemaal 24" (Dell 2407WFP). Ze staan meestal verticaal, dus ik heb tweemaal 1200x1920 ofwel 2400x1920 resolutie
(met een verticaal balkje in het midden). Ik moet zeggen dat dit me wel bevalt. Veel groter zou denk ik niet zinvol zijn, omdat je dan nekkramp krijgt en ik met mijn bijziendheid de tekst op de uithoeken van het scherm niet zou kunnen lezen
Soms schaal ik een venster naar 1024x768 om te kijken hoe de gemiddelde Nederlander mijn websites ziet en dan zit ik echt te genieten
Die Dell 2407 is prima (d.w.z. de hardware; de klantenservice van Dell zuigt als een orkaan
), maar was nog stevig aan de prijs. Ik zie tegenwoordig steeds vaker aantrekkelijke aanbiedingen voor 21"- en 22"-schermen. Je zou ook aan tweemaal 21" of 22" kunnen denken.
Ja, er is software waarmee je een groot scherm virtueel kunt onderverdelen, zodat bijvoorbeeld de Windows-maximize-functie tot een deel van het scherm maximaliseert.
nVidia nView bij mijn grafische kaart (nVidia GeForce 7900 GS; bevalt prima) doet dat, maar ik ben niet helemaal tevreden met die software. In plaats daarvan gebruik ik nu
Ultramon, maar dat heeft niet die virtuele onderverdeelfunctie.
Denk ook aan een bijpassende krachtige grafische kaart die geschikt is voor twee monitoren en aan voldoende geheugen in computer en kaart. De standaardmodellen zijn daar soms wat zuinigjes mee (1 GByte, brrrr
).