Ik vind het ook wel een interessante vraag.. maar ik neig ernaar dat die administratiekosten aftrekbaar zijn, juist omdat al die andere kosten die erbij kunnen komen, aanmaning, rente, betekenis van bevel e.d.
Ik weet dat de invoering van de administratiekosten o.a. de discussie speelde of de kosten van verwerking van de boete onderdeel moeten zijn van de sanctie en dat werd als niet wenselijk geacht.. De sanctie is voor de overtreding, de doorberekening van administratiekosten vind plaats om het onderscheid te maken tussen de sanctie en de administratieve verwerkingskosten die je met het opleggen van de sanctie veroorzaakt.
Op
deze site staat hoe die 6 euro is opgebouwd.
Citaat:
Administratiekosten bij inning van boetes
Sinds 2 juli 2009 brengt het CJIB € 6 euro administratiekosten in rekening bij de inning van boetes die zijn opgelegd in het kader van de Wet Mulder. Het CJIB heeft, zoals elk bedrijf, rentelasten en afschrijvingskosten. Al deze kosten worden sinds 2 juli 2009 doorberekend op de beschikking en niet meer betaald uit de algemene middelen.
Het vastgestelde bedrag van € 6 is als volgt opgebouwd:
Personeelskosten € 2,23
Apparaatskosten € 2,54
Gerechtskosten € 0,68
Rente en afschrijvingen € 0,55
|
Als ik dit lees krijg je dus "net als bij een gewoon bedrijf" kosten doorbelast voor de geleverde dienst.. dus ik zou inderdaad stellen dat de kosten aftrekbaar zijn.