Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 29 februari 2012, 08:21
mienus mienus is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 29 februari 2012
Berichten: 1
Standaard Wil IB-aangifte als ondernemer doen, maar heb formulier voor particulieren gekregen

Hallo,
Ik ben ZZPér en heb een VAR-WUO. Ik wil graag aangifte doen als ondernemer maar ik heb van de belastingdienst een aangifteformulier voor particulieren ontvangen. Kan ik toch aangifte doen als ondernemer?
Zo ja, hoe pak ik dat aan?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 29 februari 2012, 08:38
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

even bellen met de belastingdienst en vragen om een ondernemersbiljet uit te reiken omdat je vanwege je VAR WUO of naar een belastingadviseur gaan die kan met zijn software een ondernemersaangifte invullen (en zorgen dat je aangemerkt word als ondernemer)

Er is geen formele koppeling tussen het krijgen van een VAR WUO en het krijgen van een ondernemersaangifte. Die beoordelingen staan los van elkaar. Maar in principe heeft iedereen het "recht" om een ondernemersaangifte aan te vragen, de belastingdienst zal pas na indienen beoordelen of dat terecht was (omdat dat natuurlijk uitsluitend kan op aangegeven bedragen)
Met citaat reageren
  #3  
Oud 1 maart 2012, 14:59
CrammC's schermafbeelding
CrammC CrammC is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 februari 2010
Berichten: 33
Standaard

Zelfde verhaal, erg slordig van de BDienst. Mag ik er zelf achteraan gaan, met als risico dat ze er moeilijk over gaan lopen doen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Jongman Bekijk bericht
even bellen met de belastingdienst en vragen om een ondernemersbiljet uit te reiken
Zetten ze die dan ook gelijk automatisch klaar voor je? Of kun je niet beter een brief met onderbouwing schrijven naar je regiokantoor oid?
__________________
Colin Cramm Illustratie & Animatie


Met citaat reageren
  #4  
Oud 7 maart 2012, 09:52
Liselot Liselot is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 december 2010
Berichten: 33
Standaard

Hier een soortgelijk verhaal. In januari al gebeld of ik particulier of als ondernemer aangifte moet doen. Ik kreeg te horen 'als ondernemer' en dat de aangifte half febr klaar zou staan op het beveiligde gedeelte van de site.

Vandaag toch maar weer gebeld, aangezien het programma nog steeds niet klaar staat, blijkt dat ik toch als particulier aangifte moet doen volgens hun gegevens. En de enige manier om als ondernemer aangifte te kunnen doen, is een schriftelijke brief met verzoek tot wijziging indienen (ik kon geen formulier ofzo krijgen).

Ik baal ervan! Had allang aangifte willen doen!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 12 maart 2012, 14:03
Tureluur Tureluur is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 11
Standaard

Maar hoe kom je ooit weer in aanmerking voor een aangifte als ondernemer?

Vorig jaar kreeg ik opeens voor de eerste keer het verzoek om als ondernemer aangifte te doen. Ik heb echter maar een zeer kleine administraitie en had zo'n 1000 euro winst gemaakt na aftrek van alle kosten. Dit jaar kreeg ik dus een aangiftebiljet voor particulieren

Ik heb wel een VAR-WUO.
Maar stel dat ik afgelopen jaar nou opeens een megaomzet en winst gedraaid zou hebben? Dan zou het toch raar zijn dat ik nu als particulier aangifte moet doen? Komen ze automatisch weer bij je terug met een ondernemersaangifte of moet je dat zelf aangeven?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 12 maart 2012, 14:40
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Aangezien je pas bij de aangifte je gegevens over de omzet en winst verstrekt word het erg lastig, zeg maar gerust onmogelijk voor de belastingdienst om vooraf jou een ondernemersaangifte toe te zenden. Kortom je zult er zelf om moeten verzoeken.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 12:50
Help, ik word ondernemer? mies77 Al die andere praktische dingen 3 7 januari 2009 20:26
Als je het idee hebt dat je het anders moet gaan aanpakken Marieke80 Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 14 16 november 2008 19:58
[IB2007] student+werk+eigen zaak: hoe aangifte doen bartbh Belasting 3 27 maart 2008 00:36
VAR-ROW maar later toch zelfstandig ondernemer voor de IB? Singer Redactie Belasting 2 3 maart 2008 17:28


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon