Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 7 februari 2013, 17:08
nietskeoh nietskeoh is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 december 2010
Berichten: 16
Standaard rekening splitsen, deels naar 'kruispost' correct?

hallo
Mijn vrouw had voor haar bedrijfje een workshop georganiseerd. Daarbij per deelnemer 150 euro verblijfskosten (plus een bedrag voor de inhoud van de workshop). Nu was bij 10 deelnemers de rekening van het centrum ca 1750 euro, zijnde 10x150 + verblijfskosten voor haarzelf + wat consumpties van de groep.
In haar kasboek heeft ze de rekening van 1750 vervolgens in de kolommen uitgesplitst naar 1500 'kruispost' en 250 'bedrijfskosten'.
Mag je dit onder kruispost zetten, of onder diversa?
Ik had er mijn twijfels bij of deze manier van boeken wel klopt.
groet
Mark
Met citaat reageren
  #2  
Oud 7 februari 2013, 19:35
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Volgens mij bestaat de rekening van 'het centrum' (de locatie/zaalverhuurder neem ik aan) uit zaalhuur en catering e.d. Dat zijn gewoon inkopen, ofwel kosten.

De verkopen aan de deelnemers zijn omzet.

Omzet en kosten boek je niet tegen elkaar weg via kruisposten, dat is bedoeld voor geldverplaatsingen binnen je eigen bedrijf, tussen kas en bank, tussen betaal- en spaarrekening, tussen verschillende bankrekeningen e.d.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 7 februari 2013, 19:40
nietskeoh nietskeoh is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 december 2010
Berichten: 16
Standaard

OK, duidelijk, merci.

Ander puntje daarbij: de BTW in die nota van het centrum is 6% en deels zelfs 0%. Moet in de nota's naar de klanten nu datzelfde percentage berekend worden of geldt nu 21%?

bvd
Mark
Met citaat reageren
  #4  
Oud 7 februari 2013, 19:49
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

De btw die je in rekening brengt aan klanten, wordt bepaald door welke diensten en producten je aan die klanten levert, niet door de btw op je inkopen.

Als je een workshop als samengesteld geheel levert (niet als allemaal afzonderlijk af te nemen zaken), die belast is met 21%, dan is het geheel belast met 21%, ongeacht de btw-tarieven op de afzonderlijke delen die je inkoopt.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 7 februari 2013, 23:04
nietskeoh nietskeoh is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 december 2010
Berichten: 16
Standaard

hmm, en als je nu per deelnemer 2 aparte nota's geeft, 1 voor het verblijf en 1 voor de inhoud van de workshop? Kun je dan wel het lage btw-tarief blijven hanteren of accepteert de belastingdienst dat niet?
Mark
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Herstellen/corrigeren per ongeluk teveel overgemaakt van zakelijke rekening naar privé vorig jaar estheres Administratie 4 25 september 2011 16:17
Zakelijk rekening. Hoe, welke? pasz Freelancepraktijk starten 10 10 december 2009 09:17


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon