Of je nu alleen een 'schadeclaim' stuurt of een schikking voorstelt, dat maakt voor de administratie weinig uit. Een 'schadeclaim' sturen, is in feite een schikkingsvoorstel, tot het moment dat het van een claim gaat naar een dagvaarding.
Ik stuur persoonlijk altijd wel een document met een factuurnummer, omdat ik dit makkelijker vind voor mijn administratie. Het heeft dus een factuurnummer/betalingskenmerk en simpelweg 0% btw. In plaats van factuur noem ik het schadevergoeding.
Je mag eventueel incassokosten rekenen. Zakelijk zijn deze ook vastgelegd, met een minimum van €40,- en vervolgens steeds een
percentage over het bedrag. Tenzij er natuurlijk sprake was van een overeenkomst, waarbij andere voorwaarden zijn overeengekomen. Zakelijk mag je namelijk afwijken van deze wettelijke regeling.
Zorg je zelf voor het innen, gaan ook deze incassokosten zonder BTW.
Wanneer de incasso wordt uitbesteed, mag deze derde weer wel BTW rekenen. Het idee hierachter, is dat als je zelf int, de incassokosten ook een vorm van schadevergoeding is, terwijl als de derde dit doet, het een dienst is (belast met btw).