|
17 mei 2008, 01:23
|
Lid
|
|
Geregistreerd: 11 juni 2007
Berichten: 44
|
|
Aanhef in e-mails
Ik heb momenteel veel kleine opdrachtjes. De opdrachtgevers spreek ik kort, vaak telefonisch, soms "in het echt".
Het gesprek begint vrij formeel en vaak gaat het al snel over op een persoonlijke toon met je,jij en voornamen.
Vervolgens ga ik aan de slag en mail ik het resultaat naar de opdrachtgever. En dan zit ik met een dilemma: Begin ik met "Hallo Piet" of met "Geachte heer Paulusma"? Het eerste vind ik veel te vrij als je elkaar hooguit een kwartiertje hebt gesproken en geachte klinkt juist weer zo afstandelijk na een kort maar leuk gesprek. Als compromis gebruik ik "Beste meneer Paulusma" en heb ook wel eens "Geachte heer Paulusma, Beste Piet" gebruikt.
Als ik van mezelf uitga, dan vind ik het vreemd als ik zakelijke mails krijg met de aanhef "Hallo Julia" terwijl ik de afzender nog nooit gesproken of gezien heb. Toch gebeurt het regelmatig.
Mijn idee is dat je beter te formeel/netjes kunt zijn dan te joviaal.
Wat denken jullie ervan, kan een te formele (of te joviale) benadering ook averechts werken?
|
17 mei 2008, 02:56
|
|
Veteraan
|
|
Geregistreerd: 19 november 2007
Berichten: 447
|
|
Re: Aanhef in e-mails
Ik heb datzelfde probleem nog wel eens.. Over het algemeen ga ik pas over op hallo/hoi ed. als de opdrachtgever dat ook doet.
Ik kreeg 2/3 weken geleden een open sollicitatie via de mail binnen met als aanhef 'Beste Hiranthi'. Ik kende de persoon totaal niet (de mail zelf was ook allesbehalve een sollicitatiebrief te noemen, maar dat terzijde), maar ik werd wel meteen met mijn voornaam 'aangesproken'. Nu moet ik zeggen dat die persoon wel pluspunten kreeg, omdat mijn naam er wel goed stond, maar ik kan me niet voorstellen dat er bedrijven zijn die meteen denken 'oh, eens even kijken wat die allemaal kan'...
Ik denk overigens dat Beste ... wel beter is dan Hallo ... - op het moment dat je twijfelt.
|
17 mei 2008, 10:51
|
Verbannen
|
|
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
|
|
Re: Aanhef in e-mails
nieuwe klant? altijd geachte, stuurt klant vrij snel terug 'beste' of 'hallo/hi' dan ook 'beste' terugsturen.
mijn tip beste is het informeelst wat je moet gebruiken. Je kan wel kiezen voor ipv "Met vriendelijke groet," te eindigen met "Groeten, " , maar pas na wat langere termijn.
|
17 mei 2008, 11:50
|
Lid
|
|
Geregistreerd: 11 juni 2007
Berichten: 44
|
|
Re: Aanhef in e-mails
het formeelst bedoel je denk ik?
Ik ben het met je eens en dat doe ik ook meestal. Maar als ik iemand met iemand een leuk informeel gesprek heb gehad(ook al was het maar kort), ben ik bang door de formele mail juist weer afstand te scheppen.
En in sommige gevallen merk ik ook dat dat gebeurt en dat vind ik jammer.
|
17 mei 2008, 12:46
|
Veteraan
|
|
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 222
|
|
Re: Aanhef in e-mails
Ik heb dat niet als stelregel "nieuwe klant, altijd formeel". Als ik zo terugkijk dan is het bij mij meer een kwestie van of ik ze al persoonlijk (telefonisch) gesproken heb of niet. Soms is zo'n telefoongesprek dan alsnog dusdanig formeel dat ik daarna de e-mails ook formeel houd.
Ik mail ook vaak met klanten van klanten en ben vrij snel informeel, als in 'beste' (voor de rest wel zakelijk uiteraard) en heb daar nog geen vreemde reacties op ontvangen.
Maar e.e.a. zal ook wel erg afhangen van de branche waarin je werkt c.q. waar je klant in werkt!
Enneh, je zou het misschien kunnen vragen aan het einde van het gesprek: ik ga je straks mailen, mag ik 'je' en 'jij' zeggen? Zoiets.
__________________
Rixter Algra
|
17 mei 2008, 12:52
|
|
Veteraan
|
|
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
|
|
Re: Aanhef in e-mails
Het wisselt voor mij heel erg wie ik voor me heb en hoe lang ik diegene al ken. Bij een aantal vaste opdrachtgevers en mensen waar ik zeer intensief mee samenwerk, zit ik al een tijd op "hai xxx" en "hoi xxx", bij korte klanten wordt het na de eerste mails uiteindelijk "dag xxx". "Dag xxx" is overigens een aanhef die ik vaak gebruik, zelfs nog steeds bij mensen die ik goed ken. Dat is minder afstandelijk dan "beste xxx" maar zeker ook niet te informeel. Verder zal ik het, misschien gek voor anderen, vooral bij veel jongere opdrachtgevers wat afstandelijker houden dan bij mensen van mijn leeftijd of ouder.
Ik denk dat iedereen in ieder geval zijn of haar stijl heeft en dat het afhangt van degene die je tegenover je hebt hoeveel je je op dat vlak kunt permitteren. Houd er rekening mee dat te afstandelijk soms ook niet goed kan uitpakken. Direct tutoyeren, dus bij een eerste contact of voordat je elkaar telefonisch of in werkelijkheid hebt gesproken, is in ieder een no-no.
|
17 mei 2008, 17:03
|
|
Veteraan
|
|
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
|
|
Re: Aanhef in e-mails
Ik probeer me aan te passen aan de persoon die ik voor me heb (in mails of in RL). Vaak zeg ik zelf dat ze wel 'je' tegen me mogen zeggen. Meestal vinden ze dat wel prettig. Sommigen niet, dan ga ik dus ook geen 'je' tegen hen zeggen.
In een eerste mail schrijf ik altijd Geachte. Wordt het contact intensiever, maar blijft het formeel, dan schrijf ik Beste. Als ik niet weet of de ander liever 'je' of 'u' heeft, blijf ik 'u' zeggen en 'meneer' of 'mevrouw'.
Pas als de ander, de opdrachtgever, duidelijk maakt dat we op 'je'-basis verder kunnen gaan, stap ik daar ook op over.
Zelf ben ik vrij formeel en ik heb er een hekel aan als mensen zomaar gaan je-en jijen als ze je niet kennen.
Ik was in mijn dorp bijvoorbeeld voor het eerst in een brillenzaak. Door alle drie de werknemers/eigenaars daar werd ik onmiddellijk met je en jij aangesproken. Ik vond dat vervelend. Ze kenden me niet en dan hoor je in mijn optiek een verse klant met u aan te spreken. Zeker als die ook nog ruim boven de dertig is.
Nou ja, zo benader ik mijn klanten dus ook. 'U', 'Geachte' of 'Beste', 'Met vriendelijke groet', tot de ander impliciet of expliciet aangeeft dat het ook informeler mag.
Marlies
|
18 mei 2008, 00:31
|
Lid
|
|
Geregistreerd: 9 januari 2008
Berichten: 37
|
|
Re: Aanhef in e-mails
Hangt volgens mij een beetje van het type klanten en sector af. In mijn sector is het zelfs heel normaal om hoi of hallo, of iets dergelijks te gebruiken. Ik heb zelfs bij Yahoo! gesolliciteerd en de mensen waarmee ik contact had waren alles behalve formeel. Hi dit en Hello dat...
Ik loop nu zelfs te Yo-en LOL
Ik probeer ook wel zsm de informele kant op te gaan. Ik ben alles behalve formeel en als ik me formeel op moet gaan stellen...dan is dat niet gunstig voor het project! Mensen waarderen het vaak ook meer in mijn optiek. Vooral omdat ik heel veel mail en mensen graag bij het project wil betrekken. En het nu ongeveer mijn enige vorm van contact met de buitenwereld is
|
19 mei 2008, 18:13
|
|
Moderator
|
|
Geregistreerd: 29 augustus 2007
Berichten: 333
|
|
Re: Aanhef in e-mails
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door adraanb
En het nu ongeveer mijn enige vorm van contact met de buitenwereld is
|
Dat krijg je als je in Deil gaat wonen
Ik probeer het ook snel informeel te houden, op die manier probeer ik meer persoonlijk over te komen en vertrouwen te wekken. Als alles formeel gaat, blijft het zo'n kille zakelijke relatie...
Maar ik denk dat het ook afhangt van de branche en wat voor opdrachtgevers je tegenover je hebt.
|
20 mei 2008, 12:26
|
|
Veteraan
|
|
Geregistreerd: 30 januari 2006
Berichten: 153
|
|
Re: Aanhef in e-mails
Als ik aarzel, gebruik ik het de eerste keer allebei
Citaat:
Geachte meneer Paulusma, beste Piet,
|
om zo de volgende keer eventueel te kunnen overstappen op Beste Piet.
|
|