Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 27 maart 2009, 15:53
Musthave Musthave is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 maart 2009
Berichten: 26
Question Besprekingen bij klant - vergoeding?

Hallo,

ik ben hier eigenlijk al een paar maand aan het meelezen, maar heb me nu pas geregistreerd, omdat ik eerder altijd gewoon steeds de antwoorden op mijn vragen gewoon kon aflezen doordat andere leden ze al gesteld hadden.
Maar deze heb ik dus niet teruggevonden.

Wat ik me dus afvraag is, vaak vragen klanten dat ik even langs kom voor een eerste kennismaken en bespreking van het project. Dit doe ik dan ook altijd, maar steeds gratis. Op zich vind ik het ok, want het is van mijn kant dan een investering in mijn zaak, want zo'n afspraak resulteert wel elke keer dat ik de job krijg, want anders misschien niet zo zou zijn.
Maar zo'n afspraken kosten mij een hoop tijd en benzine.
Het probleem stelt zich eigenlijk wanneer ik een relatief grote klant heb die bij elke proef dat ik aflever dat persoonlijk wenst te bespreken, dan moet ik me dus telkens verplaatsen (ben quasi een dag kwijt waarin ik veel werk had kunnen verzetten) en dat kost me geld (tijdens mijn verplaatsing kan ik nl. niet werken en dus ook geen geld verdienen + de benzine telkens). Ik vind die afspraken eigenlijk overbodig, maar begrijp het standpunt van de klant wel en wil me daarom best flexibel opstellen. Maar ik vind dat wel dat mijn tijd en kosten moeten vergoed worden. Ik dacht daarom om de tijd van de bespreking gewoon te factureren aan mijn uurprijs + een bijkomende verplaatsingskost. De reistijd die ik kwijtspeel is dan een gunst van mijn kant. Ik zou het wel een beetje verbloemen en bij de factureren dergelijke kosten als "account coördinatie" of dergelijke. Want als ik veel zo'n klanten heb, ben ik op de duur enkel aan het bespreken en schiet er nauwelijks tijd over om echt te werken en verdien ik ook amper geld.

Mijn vraag is dus, of jullie dit vinden kunnen en hoe jullie dit aanpakken zulke situaties?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 27 maart 2009, 16:22
illutic's schermafbeelding
illutic illutic is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 19 november 2007
Berichten: 447
Stuur een bericht via Skype™ naar illutic
Standaard Re: Besprekingen bij klant - vergoeding?

Je zou natuurlijk ook het eerste kennismakingsgesprek (als je de klant dus echt voor het eerst spreekt) voor jouw kosten kunnen doen en de overige besprekingen voor een gereduceerd uurtarief kunnen doen (of de tijden v/d bespreking je gewone uurtarief en voor de reistijden een gereduceerd tarief of een x bedrag per gereden kilometer).

Het ligt er maar net aan hoe je het zelf wilt regelen

Hier zijn wel meer topics over geweest trouwens (kan me herinneren dat ik er hier wel over heb meegelezen namelijk).
__________________
Hiranthi Molhoek-Herlaar | Onexa - WordPress, webshops & meer - Hiranthi's weblog
Met citaat reageren
  #3  
Oud 27 maart 2009, 16:28
Musthave Musthave is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 maart 2009
Berichten: 26
Standaard Re: Besprekingen bij klant - vergoeding?

Oh, ik heb nochtans alles een keer van voor naar achter gelezen, maar kon mij dergelijke vraag niet meer herinneren.. Mijn fout, ik zal er nog eens naar op zoek gaan.

Bedankt voor je reactie trouwens!

De eerste bespreken doe ik sowieso op mijn kosten, dat is gewoon een investering die ik moet maken om opdrachten binnen te halen, dat vind ik ook geen enkel probleem.
Maar om nu bij elke nieuwe proef 2 tot 4u te rijden en een uur of 3 te bespreken, dat gaat me net iets te ver om dit telkens kosteloos te blijven doen, zeker als ik zo enkele klanten heb.
Ik had het hierboven net beschreven zoals jij het ook nog eens verwoord hoor, de tijd van de bespreken aan mijn gewoonlijk uurtarief en de reistijd is dan gewoon gratis (voor mijn rekening als gunst), maar de benzine kosten reken ik dan wel weer door.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 27 maart 2009, 16:32
illutic's schermafbeelding
illutic illutic is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 19 november 2007
Berichten: 447
Stuur een bericht via Skype™ naar illutic
Standaard Re: Besprekingen bij klant - vergoeding?

Oh, geen probleem hoor

Als je op 'reiskosten' zoekt vind je vast wel meer reacties.
__________________
Hiranthi Molhoek-Herlaar | Onexa - WordPress, webshops & meer - Hiranthi's weblog
Met citaat reageren
  #5  
Oud 27 maart 2009, 17:32
an@ an@ is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 april 2008
Berichten: 87
Standaard Re: Besprekingen bij klant - vergoeding?

Als ik je goed begrijp, vinden de gesprekken tussentijds plaats. Dan maken ze, wat mij betreft, deel uit van de opdracht en zou ik de kosten (tijd en benzine) gewoon doorberekenen aan de opdrachtgever. Ik schrijf dat onder 'overleg op locatie' o.i.d. Overigens reken ik voor de reistijd niet een lager tarief, omdat ik die uren wel kwijt ben en anders (tegen normale tarief) had kunnen inzetten.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 29 maart 2009, 01:14
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Besprekingen bij klant - vergoeding?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door an@ Bekijk bericht
Dan maken ze, wat mij betreft, deel uit van de opdracht en zou ik de kosten (tijd en benzine) gewoon doorberekenen aan de opdrachtgever. Ik schrijf dat onder 'overleg op locatie' o.i.d.
Eens, maar ... als je dit niet in een offerte hebt opgenomen of middels een opdrachtbevestiging overeen bent gekomen, lijkt 't me niet raadzaam dat zomaar op te voeren. Geweldig punt voor de volgende opdracht, maar voor de lopende(n) zou ik het gewoon bespreekbaar maken, lijk me niet meer dan redelijk. De opdrachtgever zal, als 'ie voor je bezoek moet gaan betalen, er misschien net iets minder makkelijk gebruik van maken. En zo niet, dan maakt dat eigenlijk ook niet meer uit.

Groeten, Renée
Met citaat reageren
  #7  
Oud 30 maart 2009, 13:28
Musthave Musthave is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 maart 2009
Berichten: 26
Standaard Re: Besprekingen bij klant - vergoeding?

Voor de lopende opdrachten is het inderdaad niet van toepassing (mijn huidige klanten wensen het ook niet meteen en wanneer de vraag zich stel, is het nog steeds te bespreken), het was eerder een toekomst vraag voor een klant waarmee ik nog in de eerste kennismakingsronde zit, maar die al aangaf regelmatig overleg te plaatse te wensen. Maar inderdaad, misschien laat de klant tijdens de onderhandeling deze eis ook wat zakken wanneer hij hoort dat er toch wel iets tegenover moet staan.

Bedankt voor de tips/reacties. Ik ben er uit.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 30 maart 2009, 21:14
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Besprekingen bij klant - vergoeding?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door an@ Bekijk bericht
Als ik je goed begrijp, vinden de gesprekken tussentijds plaats. Dan maken ze, wat mij betreft, deel uit van de opdracht en zou ik de kosten (tijd en benzine) gewoon doorberekenen aan de opdrachtgever. Ik schrijf dat onder 'overleg op locatie' o.i.d. Overigens reken ik voor de reistijd niet een lager tarief, omdat ik die uren wel kwijt ben en anders (tegen normale tarief) had kunnen inzetten.
Uren reistijd ben je niet echt kwijt, het hangt er vanaf hoe je ze inzet.
Ik gebruik reistijd om bij te blijven met het nieuws, maar ook om telefonisch te overleggen cq te communiceren met klanten en collega's.
Daarnaast factureer ik reistijd tijdens lopende projecten standaard voor de helft van de duur (dus 2 uur reizen leidt tot 1 uur op de factuur, daarbij tel ik files niet mee, maar rond ik reistijd wel op een heel uur af).
Zo is ook reistijd toch nog wat waard.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #9  
Oud 25 april 2009, 05:11
Elzo Smid Elzo Smid is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 augustus 2008
Berichten: 20
Standaard Re: Besprekingen bij klant - vergoeding?

Uren die bij acquisitie horen kan je niet factureren.
Uren die bij de werkzaamheden horen, moeten omschreven zijn in de offerte. In de offerte moet dus staan hoeveel presentaties er plaatsvinden en op welke wijze en waar.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 27 april 2009, 23:21
Stuiver Stuiver is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 oktober 2008
Berichten: 32
Standaard Re: Besprekingen bij klant - vergoeding?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Musthave Bekijk bericht
Mijn vraag is dus, of jullie dit vinden kunnen en hoe jullie dit aanpakken zulke situaties?
Als ik op dat moment al een "contract"/"opdracht" van die klant heb, dan breng ik de reis in rekening. Als ik dat nog niet heb, dan breng ik de uren niet in rekening en zie ik het als "investering"in mijn eigen zaak.

gr,
Jarno
__________________
www.bonusplus.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Incasso & trage klant adraanb Omgaan met opdrachtgevers 22 11 augustus 2008 17:46
Veel werk bij 1 klant youneedstyle Al die andere praktische dingen 6 5 maart 2008 14:14
probleempje met klant JuliaV Omgaan met opdrachtgevers 10 1 juli 2007 03:37


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:35.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon