Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 27 maart 2009, 16:32
an@ an@ is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 april 2008
Berichten: 87
Standaard Re: Besprekingen bij klant - vergoeding?

Als ik je goed begrijp, vinden de gesprekken tussentijds plaats. Dan maken ze, wat mij betreft, deel uit van de opdracht en zou ik de kosten (tijd en benzine) gewoon doorberekenen aan de opdrachtgever. Ik schrijf dat onder 'overleg op locatie' o.i.d. Overigens reken ik voor de reistijd niet een lager tarief, omdat ik die uren wel kwijt ben en anders (tegen normale tarief) had kunnen inzetten.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 29 maart 2009, 00:14
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Besprekingen bij klant - vergoeding?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door an@ Bekijk bericht
Dan maken ze, wat mij betreft, deel uit van de opdracht en zou ik de kosten (tijd en benzine) gewoon doorberekenen aan de opdrachtgever. Ik schrijf dat onder 'overleg op locatie' o.i.d.
Eens, maar ... als je dit niet in een offerte hebt opgenomen of middels een opdrachtbevestiging overeen bent gekomen, lijkt 't me niet raadzaam dat zomaar op te voeren. Geweldig punt voor de volgende opdracht, maar voor de lopende(n) zou ik het gewoon bespreekbaar maken, lijk me niet meer dan redelijk. De opdrachtgever zal, als 'ie voor je bezoek moet gaan betalen, er misschien net iets minder makkelijk gebruik van maken. En zo niet, dan maakt dat eigenlijk ook niet meer uit.

Groeten, Renée
Met citaat reageren
  #3  
Oud 30 maart 2009, 12:28
Musthave Musthave is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 maart 2009
Berichten: 26
Standaard Re: Besprekingen bij klant - vergoeding?

Voor de lopende opdrachten is het inderdaad niet van toepassing (mijn huidige klanten wensen het ook niet meteen en wanneer de vraag zich stel, is het nog steeds te bespreken), het was eerder een toekomst vraag voor een klant waarmee ik nog in de eerste kennismakingsronde zit, maar die al aangaf regelmatig overleg te plaatse te wensen. Maar inderdaad, misschien laat de klant tijdens de onderhandeling deze eis ook wat zakken wanneer hij hoort dat er toch wel iets tegenover moet staan.

Bedankt voor de tips/reacties. Ik ben er uit.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 30 maart 2009, 20:14
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Besprekingen bij klant - vergoeding?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door an@ Bekijk bericht
Als ik je goed begrijp, vinden de gesprekken tussentijds plaats. Dan maken ze, wat mij betreft, deel uit van de opdracht en zou ik de kosten (tijd en benzine) gewoon doorberekenen aan de opdrachtgever. Ik schrijf dat onder 'overleg op locatie' o.i.d. Overigens reken ik voor de reistijd niet een lager tarief, omdat ik die uren wel kwijt ben en anders (tegen normale tarief) had kunnen inzetten.
Uren reistijd ben je niet echt kwijt, het hangt er vanaf hoe je ze inzet.
Ik gebruik reistijd om bij te blijven met het nieuws, maar ook om telefonisch te overleggen cq te communiceren met klanten en collega's.
Daarnaast factureer ik reistijd tijdens lopende projecten standaard voor de helft van de duur (dus 2 uur reizen leidt tot 1 uur op de factuur, daarbij tel ik files niet mee, maar rond ik reistijd wel op een heel uur af).
Zo is ook reistijd toch nog wat waard.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 25 april 2009, 04:11
Elzo Smid Elzo Smid is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 augustus 2008
Berichten: 20
Standaard Re: Besprekingen bij klant - vergoeding?

Uren die bij acquisitie horen kan je niet factureren.
Uren die bij de werkzaamheden horen, moeten omschreven zijn in de offerte. In de offerte moet dus staan hoeveel presentaties er plaatsvinden en op welke wijze en waar.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Incasso & trage klant adraanb Omgaan met opdrachtgevers 22 11 augustus 2008 16:46
Veel werk bij 1 klant youneedstyle Al die andere praktische dingen 6 5 maart 2008 13:14
probleempje met klant JuliaV Omgaan met opdrachtgevers 10 1 juli 2007 02:37


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:01.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon