Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 25 september 2007, 15:04
Koen's schermafbeelding
Koen Koen is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 23 april 2007
Berichten: 71
Standaard Re: Betalingstermijn factuur is 14 dagen, maar klant zegt: betalen kan pas vanaf 30 d

in het begin had ik ook 14 dagen termijn, maar mijn ervaring is dat je net zo goed 30 dagen kan hanteren. Veel bedrijven hebben nu eenmaal 30 dagen nodig (ook al zie ik niet zo goed in waarom maar dat terzijde). Als je dan elke keer herinneringen moet sturen, dat is voor jou en voor je klant niet prettig.
__________________
Dynamische, interactieve website nodig?

Rush Internetdiensten
Professioneel, persoonlijk en betaalbaar.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 25 september 2007, 15:06
Anoniem
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Betalingstermijn factuur is 14 dagen, maar klant zegt: betalen kan pas vanaf 30 d

voor bedrijven die al lekker op gang zijn kan 30 dagen ook prima, tenminste ik ga er wel op over als ik eenmaal op gang ben, maar op dit moment is het niet te doen

heb inmiddels reactie en als hij 'tijd' heeft gaat hij er misschien eind van deze week naar kijken
Met citaat reageren
  #3  
Oud 25 september 2007, 16:19
Sofie's schermafbeelding
Sofie Sofie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 6 april 2007
Berichten: 205
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Betalingstermijn factuur is 14 dagen, maar klant zegt: betalen kan pas vanaf 30 d

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koen Bekijk bericht
Als je dan elke keer herinneringen moet sturen, dat is voor jou en voor je klant niet prettig.
Daar heb je wel een punt! Herinneringen sturen doe ik ook echt niet graag. Wel heb ik ontdekt dat je meer bereikt door een simpel e-mailtje of telefoontje dan een strenge herinneringsbrief (iets wat mij in het begin werd aangeraden door iemand). Soms vergeet men je factuur en als je dan met een kwade aanmaning afkomt, kan dat je relatie wel wat verzieken.

Dit alles gezegd zijnde, heb ik net nog een vriendelijke herinnering gestuurd en ze gingen er direct naar kijken.
__________________
Creative Concepts BVBA

Website

Laatst gewijzigd door Sofie; 25 september 2007 om 16:24 Reden: schrijffoutje :)
Met citaat reageren
  #4  
Oud 25 september 2007, 17:22
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Betalingstermijn factuur is 14 dagen, maar klant zegt: betalen kan pas vanaf 30 d

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sofie Bekijk bericht
Wel heb ik ontdekt dat je meer bereikt door een simpel e-mailtje of telefoontje dan een strenge herinneringsbrief
Ik stuur soms een fotokopie van de factuur met een stempel "Herinnering" (jawel, met een 20e eeuws stempelkussen met inkt ).

Voor welke vorm je ook kiest, ik zou altijd een fotokopie van de factuur meesturen. Dan ben je gelijk van het "hebben we niet ontvangen"-gedoe af.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 26 september 2007, 22:27
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Betalingstermijn factuur is 14 dagen, maar klant zegt: betalen kan pas vanaf 30 d

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Voor welke vorm je ook kiest, ik zou altijd een fotokopie van de factuur meesturen. Dan ben je gelijk van het "hebben we niet ontvangen"-gedoe af.
Ik vraag het u af: Zijn er regels voor de samenstelling van herinneringen?

Ik stuur als herinnering de factuur (met in de header 'HERINNERING' in plaats van 'factuur' ). De rest van de herinnering is identiek aan de factuur, hij krijgt alleen een ander factuurnummer (nl met een toevoeging) en in de omschrijving komt een vermelding van het feit dat het bedrag nog niet is bijgeschreven op mijn rekening.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Dan ben je gelijk van het "hebben we niet ontvangen"-gedoe af.
Dat heb ik nog nooit meegemaakt . Mocht dat voorkomen, dan begint er gewoon een nieuwe termijn van 14 dagen. Voordeel van de twijfel. Hetzelfde pas ik toe als een factuur verlegd wordt naar een ander: nieuwe termijn. Jammer van de tijd, maar ooit komt het allemaal binnen, die pecunia.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #6  
Oud 14 oktober 2009, 13:08
Nouks Nouks is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 september 2009
Berichten: 17
Standaard Re: Betalingstermijn factuur is 14 dagen, maar klant zegt: betalen kan pas vanaf 30 d

Geen idee of het wel of niet wenselijk is dat ik reageer in een oude thread. Kon er niets over vinden in de huisregels dus ik waag me er maar aan...

Zit momenteel in een soortgelijke situatie, klant beschuldigt me ervan te leven "in een droomwereld" en "zeer naïef" te zijn door te denken dat ík de termijnen stel, echter staat mijn betalingstermijn toch echt zeer duidelijk vermeld in de offerte en de voorwaarden waarmee ze akkoord zijn gegaan...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Dan ben je gelijk van het "hebben we niet ontvangen"-gedoe af.
Valt heel simpel op te lossen door te vragen om een ontvangstbevestiging. Ik stuur m'n facturen standaard via de mail en in 't mailtje zet ik dan iets als "laat alsjeblieft even weten of de factuur zo akkoord is". Krijg altijd netjes een bevestiging en dan weet je direct dat de klant 'm ontvangen heeft.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 14 oktober 2009, 13:11
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Betalingstermijn factuur is 14 dagen, maar klant zegt: betalen kan pas vanaf 30 d

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nouks Bekijk bericht
Geen idee of het wel of niet wenselijk is dat ik reageer in een oude thread. Kon er niets over vinden in de huisregels dus ik waag me er maar aan...

Zit momenteel in een soortgelijke situatie, klant beschuldigt me ervan te leven "in een droomwereld" en "zeer naïef" te zijn door te denken dat ík de termijnen stel, echter staat mijn betalingstermijn toch echt zeer duidelijk vermeld in de offerte en de voorwaarden waarmee ze akkoord zijn gegaan...



Valt heel simpel op te lossen door te vragen om een ontvangstbevestiging. Ik stuur m'n facturen standaard via de mail en in 't mailtje zet ik dan iets als "laat alsjeblieft even weten of de factuur zo akkoord is". Krijg altijd netjes een bevestiging en dan weet je direct dat de klant 'm ontvangen heeft.
In principe bepaalt de verkoper/dienstverlener toch echt de betaaltermijn. Als klant kun je er wel of niet voor kiezen om dan, onder die voorwaarden, met de verkoper/dienstverlener in zee te gaan. Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen, waarbij je SAMEN afspreekt om een afwijkende betaaltermijn te hanteren, maar het klinkt niet alsof je daarmee te maken hebt..
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #8  
Oud 14 oktober 2009, 13:53
Nouks Nouks is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 september 2009
Berichten: 17
Standaard Re: Betalingstermijn factuur is 14 dagen, maar klant zegt: betalen kan pas vanaf 30 d

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adine Versluis Bekijk bericht
In principe bepaalt de verkoper/dienstverlener toch echt de betaaltermijn. Als klant kun je er wel of niet voor kiezen om dan, onder die voorwaarden, met de verkoper/dienstverlener in zee te gaan. Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen, waarbij je SAMEN afspreekt om een afwijkende betaaltermijn te hanteren, maar het klinkt niet alsof je daarmee te maken hebt..
Jep snap ik, alleen heb ik dus nu een klant die akkoord gaat met mijn voorwaarden en achteraf roept dat het naïef is om te denken dat ze zich zomaar schikken naar mijn voorwaarden
Met citaat reageren
  #9  
Oud 14 oktober 2009, 13:55
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Betalingstermijn factuur is 14 dagen, maar klant zegt: betalen kan pas vanaf 30 d

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nouks Bekijk bericht
Jep snap ik, alleen heb ik dus nu een klant die akkoord gaat met mijn voorwaarden en achteraf roept dat het naïef is om te denken dat ze zich zomaar schikken naar mijn voorwaarden
Ja, die heeft dus gewoon pech. Die moet zich aan de afgesproken termijn houden en gebeurt dat niet, dan kun je herinneren, incasso, etc.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #10  
Oud 27 september 2007, 14:25
Irene Irene is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 januari 2007
Berichten: 49
Standaard Re: Betalingstermijn factuur is 14 dagen, maar klant zegt: betalen kan pas vanaf 30 d

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koen Bekijk bericht
in het begin had ik ook 14 dagen termijn, maar mijn ervaring is dat je net zo goed 30 dagen kan hanteren.
Ik heb het precies omgekeerd. In het begin zette ik een termijn van 30 dagen op mijn facturen, maar toen ik merkte hoe vrij daarmee wordt omgegaan, heb ik er 14 dagen van gemaakt. Dan kan ik na 30 dagen tenminste aan de bel trekken met de mededeling dat de overschrijding al twee weken is!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:16.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon