|

13 oktober 2007, 14:24
|
 |
Veteraan
|
|
|
|
Re: Gebruiken jullie bemiddelingsbureaus?
Net als Koen nooit met bemiddelingsbureaus gewerkt. Ik heb graag direct contact met de eindklant. Dat duurt misschien wat langer voor je een beetje degelijke klantenkring hebt, maar het directe contact vind ik heel prettig. Freelance.nl heeft naar mijn mening weinig toegevoegde waarde, ik vind het een beetje een wiebelige marktplaats die "koopjesjagers" (zowel vraag als aanbod) aantrekt. Er komen soms uurtarieven voorbij waarvoor ik 's-morgens mijn ogen nog niet open doe, laat staan dat ik er mijn bed voor uit kom.
|

13 oktober 2007, 19:04
|
 |
Veteraan
|
|
|
|
De zin en onzin van intermediairs verschilt nogal per sector. In de creatieve hoek (tekst, beeld, dtp) ben ik nog niet veel mensen tegengekomen die tevreden zijn over bureaus die opdrachten en uitvoerders aan elkaar koppelen. Maar in de interimmanagement en consultancybusiness zie ik wel geslaagde voorbeelden.
Uiteindelijk is iets op eigen kracht doen natuurlijk ideaal: (als het goed gaat) voelt het beter en je houdt er meer aan over. Maar een bemiddelaar waar je langer mee samenwerkt, kan ook voor continuiteit zorgen (iets wat sommige freelancers wel prettig vinden als vervanging voor de acquisitie stress).
|

13 oktober 2007, 19:44
|
 |
Veteraan
|
|
|
|
Natuurlijk helemaal mee eens, Erix. Ik ben geneigd om alleen naar de eigen "branche" te kijken. Ik kan me heel veel voorstellen bij het nut van intermediairs voor sommige andere beroepsgroepen. Misschien in een aantal gevallen zelfs wel heel erg gewenst.
|

17 oktober 2007, 23:51
|
|
Als eenpitter ben jezelf het bedrijf. De unieke verkoopargumenten ben je dus ook zelf. Wie kan jou beter verkopen dan jezelf? Niemand toch? Daarom hebben bemiddelingsbureaus in mijn ogen weinig toegevoegde waarde, uitgezonderd bepaalde diensten.
Netwerken is ook een vorm van bemiddeling, dat werkt wel perfect! Dus bemiddelen werkt, bemiddleingsbureaus wekren niet.
|

18 oktober 2007, 09:58
|
 |
Seniorlid
|
|
|
|
Ik zit zelf in de GWW sector en heb toch de indruk dat met name overheidsinstellingen niet graag freelancers inhuren. Daarnaast werken we vaak met lange contracten en loont het niet echt actief acquisitie te verrichten. Bij ons kan het dus wel lonen om te werken via bemiddeling/detachering.
|

26 oktober 2007, 08:38
|
Lid
|
|
|
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MarktGrip
Als eenpitter ben jezelf het bedrijf. De unieke verkoopargumenten ben je dus ook zelf. Wie kan jou beter verkopen dan jezelf? Niemand toch? Daarom hebben bemiddelingsbureaus in mijn ogen weinig toegevoegde waarde, uitgezonderd bepaalde diensten.
Netwerken is ook een vorm van bemiddeling, dat werkt wel perfect! Dus bemiddelen werkt, bemiddleingsbureaus wekren niet.
|
Hier ben ik het helemaal mee eens en zo werk ikzelf ook, alleen je ontkomt in bepaalde vakgebieden niet om bemiddelingsbureaus hee; Bedrijven willen nu eenmaal vaak geen zaken door met kleine ondernemingen. Netwerken en soms rechtstreekse acquisitie doe ik zelf, echter dan dient er toch een vaak een bedrijf tussen te zitten.
|

29 oktober 2007, 16:37
|
Lid
|
|
|
|
Ik werk eigelijk altijd via bemiddelings buro's puur omdat de klanten waar ik zit geen zaken doen met eenpitters, zoals al eerder gesteld.
Wel zit er een behoorlijk verschil in de kwaliteit van het buro, soms lijkt het net het wilde westen vooral in mijn sector (it), zaak is het kaf van het koren te scheiden en met een goede partij in zee te gaan.
Zelf hou ik van openheid qua tarief maar dat is niet altijd mogelijk.
Soms wel een eigen klantje maar dat zijn meestal de kleinere.
Grt martijn
|

18 oktober 2007, 10:38
|
Lid
|
|
|
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sjbaart
Freelance.nl heeft naar mijn mening weinig toegevoegde waarde, ik vind het een beetje een wiebelige marktplaats die "koopjesjagers" (zowel vraag als aanbod) aantrekt. Er komen soms uurtarieven voorbij waarvoor ik 's-morgens mijn ogen nog niet open doe, laat staan dat ik er mijn bed voor uit kom.
|
Helemaal mee eens! Ik kijk wel eens op Freelance.nl en verbaas me over de weinige euro's die freelance tekstschrijvers daar soms vragen (neem je jezelf dan wel serieus?!). Bovendien gaan bedrijven dan denken dat het dus kan voor zo'n lage prijs en het lijkt me dat de serieuze, professionele tekstschrijvers daar weer last van hebben?!
|

18 oktober 2007, 11:09
|
 |
Veteraan
|
|
|
|
Sterker nog, het is natuurlijk een mooie gelegenheid om er achter te komen wat je concullega's aan tarieven hanteren. Iedereen kan een "project" plaatsen, niemand controleert het bestaan ervan  . Als ik al eens reageer op een project noem ik nooit in eerste instantie mijn tarieven. "Bieden" doe ik al helemaal niet aan mee  .
|

18 oktober 2007, 11:26
|
Lid
|
|
|
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sjbaart
Sterker nog, het is natuurlijk een mooie gelegenheid om er achter te komen wat je concullega's aan tarieven hanteren. Iedereen kan een "project" plaatsen, niemand controleert het bestaan ervan  .
|
hahaha heel slim... Ik heb Freelance.nl een tijdje terug ook gebruikt vanuit mijn functie in vaste dienst. We waren op zoek naar een freelancer die ons kon assisteren bij de werkdrukte. Ik verbaasde me toen over de tarieven die mensen hanteren. Maar ja, mijn baas was er natuurlijk heel blij mee...
|
|