Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Createch
Belastingdienst:
"Als u een auto koopt die u tot uw privévermogen rekent, kunt u geen btw aftrekken bij de aankoop."
|
Dat is als je de auto voor de BTW-tot je privé-vermogen rekent.
Zie ook
hier:
Als u een auto helemaal of gedeeltelijk voor uw onderneming gebruikt, maakt u voor de btw zelf de keuze: of u rekent de auto tot uw privévermogen of u rekent de auto tot uw ondernemingsvermogen. De keuze die u hebt gemaakt voor de inkomstenbelasting, speelt hierbij geen rol.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Createch
Het is mij duidelijk dat ik een correctie moet doen voor het prive-deel (forfaitaire bijtelling van 2,7% of de verhouding tussen zakelijk-prive). Alleen begrijp ik die 20% niet. Waarom moet ik de BTW over de aanschafwaarde verdelen over vijf jaar? Dit is toch geen afschrijving.
|
Je moet inderdaad een correctie doen voor het privé-deel van de betaalde BTW. In principe bereken je dat over de werkelijke BTW en het werkelijke gebruik, maar als dat niet bekend is dan pas je de 2,7% toe. Bij het berekenen van het privé-deel van de werkelijk betaalde BTW neem je de bij aanschaf betaalde BTW in het aanschafjaar en de volgende vier jaar echter voor 20% mee (zie voorbeeld). Dat lijkt inderdaad wel wat op afschrijven en de ratio zal zijn dat het gedurende enkele jaren volgen van het gebruik een betrouwbaarder beeld geeft. (Anders zou je op 30 december een auto kopen, er in het aanschafjaar niet privé mee rijden en zo geen privé-deel van de aanschaf-BTW hoeven te corrigeren.) Overigens wordt de 2,7% in het vijfde jaar na het aanschafjaar 1,5%, dat hangt ook weer samen met het ''afgeschreven'' zijn van de aanschaf-BTW.
Voorbeeld:
Je koopt dit jaar een auto met € 7.500 BTW erop.
Aan brandstof en onderhoud betaal je € 1.000 BTW.
Je rijdt dit jaar 60% zakelijk en 40% privé.
Dan betaal je aan BTW-privé-gebruik over dit jaar: 40% van (€ 1.000 + (€ 7.500 / 5)) = € 1.000.
(De aanschaf-BTW van in dit voorbeeld € 7.500 trek je dit jaar dus wel volledig af, de verdeling over vijf jaar geldt voor de berekening van het privé-gebruik.)