|
4 september 2007, 10:03
|
Juniorlid
|
|
Geregistreerd: 2 juli 2007
Berichten: 1
|
|
Klant vraagt niet om prijsopgave
Stel: je schrijft voor de tweede keer een tekst voor een klant. Net als bij de 1e keer lijkt het erop dat je zelf het honorarium ter sprake moet brengen, want als het aan de klant ligt begin je gewoon terwijl er niets is afgesproken.
Is dat gebruikelijk? Ik hanteer een vaste prijs per opdracht (dus niet n.a.v. uurtarief achteraf). Ik kan natuurlijk na afloop gewoon een factuur sturen, maar loop ik dan niet het risico dat ze gaan zeuren over de prijs?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Groet,
Heleen.
|
4 september 2007, 10:32
|
|
Veteraan
|
|
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
|
|
Re: Klant vraagt niet om prijsopgave
Je kunt (eenzijdig) de afspraak bevestigen: opdracht, deadline en tarief. De meeste opdrachtgevers beschouwen dat als een prettige service en mochten er vragen ontstaan, dan is de ontvangst van zo'n bevestiging een goede aanleiding. Stuur deze dus direct na het overeenkomen van de opdracht, nog voordat je begint aan het werk.
Verder kan je standaard in je e-mail signature en op je website (waarnaar je tevens verwijst in je e-mail) een verwijzing naar je algemene voorwaarden opnemen.
|
4 september 2007, 14:36
|
|
Moderator
|
|
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
|
|
Re: Klant vraagt niet om prijsopgave
Gebruikelijk is om een offerte te sturen om tot een overeenkomst te komen, of een opdrachtbevestiging om een bereikte overeenkomst zwart op wit te zetten. Een offerte stuur je meestal bij grote projecten, een opdrachtbevestiging bij kleine routineklussen.
Je hebt pas een overeenkomst als de klant het eens is met de kern van de afspraken (wat wordt er geleverd, wanneer wordt er geleverd, hoeveel kost het) en de voorwaarden die je eraan wilt verbinden.
Als je vooraf geen prijs overeenkomt, maar toch het werk uitvoert, dan kun je achteraf inderdaad in de problemen komen als de klant het niet eens is met de factuur. Je staat dan erg zwak.
__________________
René
|
6 september 2007, 14:44
|
|
Moderator
|
|
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
|
|
Re: Klant vraagt niet om prijsopgave
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix
Je kunt (eenzijdig) de afspraak bevestigen: opdracht, deadline en tarief. De meeste opdrachtgevers beschouwen dat als een prettige service en mochten er vragen ontstaan, dan is de ontvangst van zo'n bevestiging een goede aanleiding. Stuur deze dus direct na het overeenkomen van de opdracht, nog voordat je begint aan het werk.
Verder kan je standaard in je e-mail signature en op je website (waarnaar je tevens verwijst in je e-mail) een verwijzing naar je algemene voorwaarden opnemen.
|
Dat laatste doe ik altijd, alleen nu heb ik iemand die zegt dat ik maar moet bewijzen dat hij heeft getekend voor mijn Algemene Voorwaarden. Omstandigheden waren een beetje hetzelfde: er moest snel iets gebeuren, tarief was per uur, zoals bij een vorige opdracht. Ik heb dus geen officiele offerte gestuurd, maar alle correspondentie per mail laat wel zien dat die zin + verwijzing standaard onder mijn mail staat. Sta je daarmee sterk(er) in een incassoprocedure of een gerechtelijk traject?
|
6 september 2007, 15:17
|
|
Veteraan
|
|
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
|
|
Re: Klant vraagt niet om prijsopgave
Mmmh, ontkent de klant ook dat er geleverd is? Of heeft hij het product ook afgenomen en geen klachten kenbaar gemaakt?
Waarom zegt de klant dat hij niet wil betalen? Wat voor opdrachtgever is het (groot bedrijf? vragen naar de directeur en probleem voorleggen).
Kortom, breng je kansen in kaart.
Je zou kunnen bekijken - vooropgesteld dat jij geleverd hebt - of het auteursrecht nog soelaas biedt. Dat hangt natuurlijk af van het soort tekst en wat de klant er mee gaat doen.
Verder is van belang of het om veel geld gaat en of je voorziet dat de opdrachtgever nog vaker met je wil samenwerken (of jij met hem). Als die laatste twee vragen met 2x nee kunnen worden beantwoord, zou ik mijn energie in andere zaken steken...
|
6 september 2007, 15:28
|
|
Moderator
|
|
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
|
|
Re: Klant vraagt niet om prijsopgave
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix
Mmmh, ontkent de klant ook dat er geleverd is? Of heeft hij het product ook afgenomen en geen klachten kenbaar gemaakt?
Waarom zegt de klant dat hij niet wil betalen? Wat voor opdrachtgever is het (groot bedrijf? vragen naar de directeur en probleem voorleggen).
Kortom, breng je kansen in kaart.
Je zou kunnen bekijken - vooropgesteld dat jij geleverd hebt - of het auteursrecht nog soelaas biedt. Dat hangt natuurlijk af van het soort tekst en wat de klant er mee gaat doen.
Verder is van belang of het om veel geld gaat en of je voorziet dat de opdrachtgever nog vaker met je wil samenwerken (of jij met hem). Als die laatste twee vragen met 2x nee kunnen worden beantwoord, zou ik mijn energie in andere zaken steken...
|
Het is een beetje een vreemd verhaal: ik moest wat schrijven, heb ik gedaan, hoor ik een hele tijd niets meer. Krijg ik ineens een bericht van "het is al geregeld". Geeft de klant aan dat hij niet tevreden was, dat hij dat 4x heeft gemaild en dat hij toen zelf wat geschreven heeft. Probleem: ik heb nooit een mailtje gehad en er is ook telefonisch geen contact met me opgenomen. De benadering was vrij vervelend en ik heb daar al eerder een akkefietje mee gehad, dus ik heb een relatief laag bedrag gewoon in rekening gebracht. Hierna kwam de klant ineens in aktie en zou mij alle gestuurde mailtjes overleggen. Na een week nog niets gezien, dus toen heb ik zelf netjes een bericht gestuurd dat ik gezien de getoonde laksheid in het bewijzen van het "afmelden" bij mijn factuur bleef. Alleen uiteraard heel correct verwoord.
Het gaat dus niet om veel geld en ik wil ook nooit meer met die persoon samenwerken, maar ik gun het hem ook niet om "gelijk" te krijgen. Al moet ik er geld op toeleggen, dan zou ik nog tot het naadje gaan. Maar uiteraard wil ik wel een beetje goede kansen hebben, anders is de nederlaag ook weer zo groot
|
6 september 2007, 15:47
|
|
Veteraan
|
|
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
|
|
Re: Klant vraagt niet om prijsopgave
Vervelend verhaal , maar gezien alle miscommunicatie en de hoeveelheid tijd die verstreken is zou ik of een laatste herinnering sturen, of een briefje waarin je aangeeft dat je het niet eens bent met de gang van zaken (wel geleverd, niet betaald, jammer dat er misverstanden zijn ontstaan die niet zijn opgelost, beëindiging van verdere samenwerking) en de boel verder laten rusten.
Opbrengst: besparing op incasso/procedurele kosten, besparing op tijd en besparing op stress, winst in opgedane ervaring. Door "tot het gaatje te gaan" steek je tijd en geld in iets dat het verlies groter maakt dan het nu is en dat is vanuit bedrijfseconomisch standpunt niet altijd wijs.
En ja, al doende leert men. Blijft staan de vraag wat de klant met jouw materiaal doet of wil doen (is er iets van terug te vinden: web, print, brochure, gebruiksaanwijzing, whatever?).
|
6 september 2007, 16:04
|
|
Moderator
|
|
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
|
|
Re: Klant vraagt niet om prijsopgave
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVersluis
Sta je daarmee sterk(er) in een incassoprocedure of een gerechtelijk traject?
|
Als alles via e-mail gegaan is, ook door de klant, dan zal een verwijzing naar de AV in de e-mail ook wel voldoen. Ik vermoed dat je dan redelijk sterk staat.
En daarbij, is die verwijzing wel zo essentieel? Ook zonder AV, onder kaal Nederlands recht, moet de klant gewoon de rekening betalen voor werk dat hij heeft laten uitvoeren.
__________________
René
|
6 september 2007, 17:06
|
|
Moderator
|
|
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
|
|
Re: Klant vraagt niet om prijsopgave
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene
Als alles via e-mail gegaan is, ook door de klant, dan zal een verwijzing naar de AV in de e-mail ook wel voldoen. Ik vermoed dat je dan redelijk sterk staat.
En daarbij, is die verwijzing wel zo essentieel? Ook zonder AV, onder kaal Nederlands recht, moet de klant gewoon de rekening betalen voor werk dat hij heeft laten uitvoeren.
|
Lijkt mij ook, daarnaast is het toch op zijn minst vreemd te noemen dat iemand zelf iets gaat regelen zonder zich ervan te vergewissen dat dit ook bij de ander aan komt. Dat is voor mij ook het hele punt eigenlijk, niet het geld, maar het feit dat iemand eigelijk gewoon een loopje met je neemt. Daarnaast is het de tweede keer dat zich een incident voordoet (in 2 contactperioden), dus ik wil dit eigenlijk niet over mijn kant laten gaan, niet als ik sterk genoeg sta om mijn gelijk tóch te krijgen!
Of mijn werk gebruikt wordt is niet duidelijk te beoordelen, ze zijn bezig met een nieuwe website die op dit moment nog afgeschermd wordt.
|
|